18 webdesign feitjes voor een succesvolle website

Ben jij van plan om je eigen website te gaan maken? Leuk! Om je website zo optimaal mogelijk te lanceren, is het handig om met wat belangrijke zaken rekening te houden. Vandaar dat ik je voorzie van wel 18 tips voor een succesvolle website!

1. De aandachtsspanne van een goudvis is langer dan die van een mens

Een goudvis heeft een aandachtsspanne van 9 seconden, tegenover de mens met 8 seconden. Dit betekent dat je content in een oogopslag duidelijk moet maken wat je aanbiedt, zodat de bezoeker van je website niet meteen weer weggaat. Dit heeft namelijk als gevolg dat deze bezoeker niets van je nodig heeft en tevens zorgt het voor een hoog bouncepercentage. En dat wil je niet.

2. Een mens vormt in een halve seconde een mening

Al binnen een halve seconden heeft iemand bepaald wat de eerste indruk is van jouw website. Afbeeldingen, achtergronden en lay-out is daarbij het eerste wat een bezoeker ziet. Besteed hier dus voldoende aandacht aan.

3. Vermijd lange paragrafen

Veel tekst kan de SEO van je website ten goede komen, maar de gebruiksvriendelijkheid zeker niet. Grote lappen tekst kunnen je bezoekers afschrikken. Probeer te gaan voor lijstjes, vetgedrukte woorden en headlines om je teksten lekker leesbaar te maken.

4. Huisstijl

Houd je vast aan je huisstijl. Wanneer je een bepaald kleurenthema gebruikt, zorgt dit voor herkenning bij bezoekers. Belangrijk hierbij is om een ander kleurthema te gebruiken dan je concurrenten.

5. Twee derde van het websitegebruik gebeurt op mobiele telefoons

Het is dus enorm belangrijk om je website te optimaliseren voor mobiel gebruik.

6. Speel in op je doelgroep

Een 1 in een dozijn website is niet te gebruiken voor simpelweg elke doelgroep. Onderzoek wat jouw doelgroep nodig heeft, wilt weten en waardoor de mensen in deze groep worden getriggerd. Op basis daarvan ga je aan de slag met het designen van een website.

7. Blog = business

Maar liefst 70% van de mensen vindt een bedrijf via het blog. Bloggen is een perfecte manier om organisch nieuwe klanten aan te trekken. Als je elke week, twee weken of maand een nieuwe blog schrijft, kan dit ervoor zorgen dat nieuwe klanten via deze blogs met jouw bedrijf in aanraking komen. Geen idee hoe je hiermee moet starten? Ik help je hier graag bij!

8. 2,7 miljoen blogs

Er wordt echter dagelijks wel een enorm groot aantal blogs geplaatst, maar liefst 2,7 miljoen. Probeer je daarom juist te onderscheiden van de rest door middel van een andere manier van schrijven, een andere invalshoek of voeg een persoonlijker tintje toe aan je verhaal.

9. De helft van de bezoekers maakt meteen gebruik van het menu

Een groot deel van de websitebezoekers zal eerst het menu scannen om te zien of daar tussen staat wat zij zoeken. Het is dus zaak dat je menu optimaal is opgesteld om in een oogopslag in de juiste informatie te voorzien. Tevens is een gebruiksvriendelijk menu essentieel. Vermijd dus te grote, uitgebreide en verwarrende menu’s.

10. SEO is key

Er worden dagelijks zo’n 2,9 miljard zoekopdrachten uitgevoerd op Google. Het is dus belangrijk dat de SEO van je website on point is, zodat mensen jou kunnen vinden op Google. Doe zoekwoordonderzoek om uit te vinden waarnaar men zoekt op Google. Houd echter wel altijd in gedachten dat je content niet 100% op SEO gericht moet zijn. Kwaliteit staat altijd bovenaan.

11. Gebruik video

Met de komst van YouTube heeft video groot terrein gewonnen ten opzichte van tekst. Het kan dus goed zijn om middels een video kenbaar te maken wat jij een klant te bieden hebt.

12. Contact info

Bijna de helft van de websitebezoekers hecht veel waarde aan het kunnen vinden van contactgegevens. Naast dat dit het gemakkelijk maakt om contact met je op te nemen, zorgt het tonen van contactgegevens ook voor een bepaalde mate van vertrouwen.

13. Geloofwaardigheid

Webdesign speelt een grote rol in de geloofwaardigheid van je bedrijf. Ben je actief in een bepaalde branche? Bekijk dan eens hoe de websites van grote spelers in deze branche eruitzien. Je zal hier een bepaalde terugkering in zien, de ontwerpfilosofie. Het kan lonen om je hier aan vast te houden bij het ontwerpen van jouw eigen website.

14. Reviews/testimonials

Men vertrouwt reviews bijna net zo veel als wanneer een bekende ze iets zou aanraden. Maak hier dus ook gebruik van door reviews op je website te tonen.

15. Laadsnelheid

Snel, sneller, snelst. Dat is de maatschappij van nu. Verwacht daarom niet dat iemand lang gaat wachten tot jouw website geladen is. De helft van de bezoekers verwacht dat jouw website niet langer dan 2 seconden nodig heeft om te laden. De kans is groot dat als het langer duurt, iemand de website verlaat.

16. Formulieren zijn niet leuk

Vooral lange formulieren zijn een no go. Vraag in een invulformulier alleen naar wat je op dat moment echt van iemand nodig hebt. Meer info vragen kan later altijd nog, dan is de eerste stap in elk geval al wel gezet.

17. Call to action

Zorg dat je call to action knoppen verwerkt in je website en dan met name op de hoofdpagina. Dit komt de conversieratio ten goede en stimuleert de bezoeker om een aankoop te doen.

18. Exit pop-ups

Waar je zou denken dat pop-ups een vervelend onderdeel van je website vormen voor bezoekers, is het een effectieve manier om bijvoorbeeld een e-mailadres te ontvangen van de potentiële klant. Verkoop je producten? Dan kan een pop-up een goed middel zijn om een korting te geven, waardoor iemand wellicht alsnog bestelt.

Hopelijk kun je een beetje uit de voeten met deze tips. Houd ze er desnoods naast wanneer je een website maakt of maak er een checklist van, zodat je website sowieso een succes kan worden!

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
× Hi! Kan ik je helpen?