Strategie is key
Zo’n 80% van de dagelijks actieve Instagram gebruikers bekijken Instagram stories net zo vaak als dat ze door hun feed scrollen. Dit houdt in dat je regelmatig moet posten om te blijven ‘contacten’.
Wat eerst uitgebracht werd als concurrent van Snapchat, heeft social media marketing nu naar een heel nieuw level gebracht. Instagram stories is een meer actieve feature geworden op dit platform dan de nieuwsfeed zelf. Ik moet eerlijk zijn, Instagram stories is een geweldige manier om in contact te blijven met je vrienden, familie en volgers. Tevens leent het zich perfect om je gedachten te delen, kunnen influencers hun favo hot spots delen en merken kunnen hun nieuwe producten gemakkelijk aan de man brengen. Net als op elk ander platform is een strategie wel een must. Je kunt best wat random foto’s en video’s plaatsen van je dag, maar als je hoofddoel conversie is, zul je aan de slag moeten met een strategie.
Het klopt dat je Instagram stories in principe alleen worden getoond aan je volgers, maar er zijn meer manieren om je bereik buiten je volgers te laten reiken. Maar hoe dan?
Taggen!
Er zijn zo veel features binnen de sticker knop in Instagram stories, dat het een beetje lastig te bepalen is welke opties het waard zijn om je bereik te verhogen. Ondanks dat sommige features leuk zijn om mee te spelen, geven ze je niet allemaal het resultaat dat je zou willen.
Locatie tag
Waar je story ook over gaat, tag altijd je locatie! Dit verhoogt het lokale bereik, vooral belangrijk voor lokale bedrijven zoals restaurants, winkels en evenementen. Het mooie aan de locatie tag is dat als je restaurant bijvoorbeeld in Amsterdam-Oost is gevestigd, je in plaats van de naam van het restaurant ook iedereen die het verhaal van Amsterdam-Oost kijkt kunt bereiken als je dit als locatie kiest. Zorg er dan wel voor dat je het restaurant ook tagged of noemt.
Hashtags
Visual wise ben ik geen fan van hashtags in een story, maar ze kunnen toch zorgen voor een verhoging in bereik. Ideaal om je hashtag te verbergen is de colorpicker. Je sleept de hashtag naar een plek met een en dezelfde kleur, pakt met de colorpicker die kleur en zo blend je hashtag in de story, maar wordt deze toch gevonden door mensen die zoeken op de specifieke hashtag. Houd er wel rekening mee dat je de tag niet te klein maakt, want dan verwijdert Instagram hem. Ik raad je af de hashtag sticker te gebruiken, deze is enorm en heeft een paar vastgestelde kleuropties. Typ de hashtag gewoon in zoals je een tekst zou typen.
Waar het bij Instagram posts wordt aangeraden hashtags te gebruiken die minder dan 1 miljoen keer zijn gebruikt, ligt dat voor Instagram stories even anders. In stories is het aan te raden hashtags te kiezen die juist veel zijn gebruikt, omdat de kans groot is dat deze hashtags veel volgers hebben. Ja, je kunt inderdaad hashtags volgen op Instagram!
Watch and learn:
Account tags
Het taggen van accounts is perfect voor meer bereik, maar nog belangrijker is dat de getagde jouw story kan delen. Wanneer jij een story plaatst, kan niemand deze in principe delen naar zijn/haar eigen stories, tenzij je de persoon of het bedrijf getagd hebt. Restaurants doen dit bijvoorbeeld vaak, om hun volgers te kunnen tonen dat bezoekers genieten van hun bezoek aan het restaurant. Waarom zou je hier niet een graantje van meepikken? Of wanneer je vrienden tagt in je story en zij delen deze naar hun Instagram stories, kom jij ook weer in beeld bij hun vrienden = potentiële volgers.
Interactie
Instagram hecht veel waarde aan interactie. Wanneer interactie plaatsvindt, is dit een teken dat mensen met jou willen connecten. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen:
- Poll
Bij poll kun je een vraag stellen en 2 antwoordopties geven. Wellicht twijfel je als eigenaar van een winkel over een in te kopen item en kun je je volgers vragen mee te beslissen. - Stel me een vraag
Hiermee nodig je volgers uit jou een vraag te stellen, waar jij dan via een DM of openlijk in je stories antwoord op geeft. Je ziet dit bijvoorbeeld wel eens bij influencers die op deze manier wat meer over zichzelf willen vertellen aan hun volgers. - Afteller
Staat er een evenement gepland? Stel een afteller in. Volgers kunnen hiervan een herinnering instellen en kunnen de teller dan in de gaten houden. Ze krijgen een melding wanneer het evenement plaatsvindt. - Quiz
Een variatie op de poll is de quiz. Hier kun je een vraag stellen en een aantal antwoordopties instellen, waarvan 1 de goede is. Je kunt als restaurant zijnde bijvoorbeeld vragen wat het favoriete gerecht van de chef is.
Als veel van je volgers meedoen aan bovenstaande manieren van interactie, geeft dit Instagram een seintje dat ze jouw content leuk vinden. Dit is weer bevorderlijk voor hoe het algoritme omgaat met jouw posts of Instagram stories in het vervolg. Als iemand vaak interactie vertoont met jouw content, zal jouw toekomstige content steeds bovenaan of vooraan staan in de feed van deze persoon.
Dit zijn een aantal gemakkelijke tips & tricks om je bereik te verhogen. Ik hoop dat je er wat aan hebt en het jouw bereik een boost gaat geven!
Je stories nog leuker maken? Lees over mijn favo apps die ik hiervoor gebruik!