5 manieren om tijd te besparen op social media

Eerder schreef ik al eens hoe belangrijk het is om aanwezig te zijn op social media. Al is het alleen maar zodat potentiële klanten kunnen zien dat je bedrijf ‘leeft’.  Veel ondernemers zien het bijhouden van social media totaal niet zitten en dat is echt niet gek. Iedere ondernemer is het liefste bezig met hetgeen waar hij of zij supergoed in is en wanneer dit niet social media is, schiet dat er al snel bij in.

Social media is een daily job

Social media is niet alleen het posten van leuke en zinvolle content, nee, het is ook het creëren hiervan (inclusief leuke caption en hashtags) en het eventueel reageren op reacties. Voor je het weet heb je hier een dagtaak aan. Gelukkig hoeft het niet zo veel tijd te kosten als je denkt. Ik geef je een aantal tips!

  1. Koppel taken
    Zorg dat je tijd inplant om je social media te beheren. Ik plan periodiek een aantal uur in om mijn social posts te maken en in te plannen, compleet met caption en hashtags. Als je er eenmaal in zit, pak je snel door en heb je het sneller gedaan dan je denkt. Tevens is dit veel meer tijd-efficiënt dan wanneer je steeds opnieuw moet gaan zitten om 1 post te maken.
  2. Plan je content ideeën
    Er is niets vervelender dan je social media post te willen posten of inplannen, maar geen idee hebben wat je wilt plaatsen. Zorg daarom voor een soort kalender waarin je verschillende content ideetjes uiteenzet. Je kunt bijvoorbeeld een bepaalde volgorde aanhouden: op maandag een quote, op dinsdag een do-it-yourself, op woensdag een business tip, op donderdag een behind the scenes, op vrijdag een foto van jezelf met een leuk weetje erbij en ga zo maar door. Op deze manier heb je een goede houvast en weet je altijd wel iets te posten of in te plannen.
  3. Gebruik stockfoto’s
    Sommige mensen zweren bij het gebruiken van alleen eigen foto’s. Laat je hier echter niet door van de wijs brengen. Dit is namelijk echt niet nodig, tenzij je bijvoorbeeld een fotograaf bent. Heel eerlijk, de meeste van mijn social media foto’s zijn stockfoto’s. Dit komt doordat ik niet echt een tastbaar product verkoop dat ik zou kunnen vastleggen. Ik kies er daarom voor om stockfoto’s te gebruiken die goed in mijn huisstijl passen en daar een passende catchy tekst bij te schrijven.
  4. Sta niet de hele dag ‘aan’
    Hoe verleidelijk het ook lijkt om de hele dag te willen engagen met je publiek, kost dit erg veel tijd. Dit getuigt van een goede service en tegelijkertijd is het superleuk om contact te hebben met je doelgroep. Echter kan het wel enorm veel tijd kosten. Je kunt er daarom voor kiezen om bepaalde momenten van je dag in te plannen om actief te engagen met je publiek op social media.
  5. Besteed het uit
    Deze tip is misschien wel het meeste gemakkelijke: gewoon uitbesteden die handel! Als je er echt tegenop ziet om je ook maar een moment bezig te houden met social media, lijkt uitbesteden mij de beste optie. Denk er hierbij echter wel aan dat degene aan wie je het gaat uitbesteden wel voorzien moet worden van informatie en/of materiaal om jouw social media accounts te vullen. Dit kost vooral aan het begin eventjes tijd, maar daarna kun je het volledig loslaten!

Ga jij deze tips gebruiken of heb je nog fijne tips? Let me know!

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
× Hi! Kan ik je helpen?