Instagram is een magisch medium geworden in de afgelopen jaren en zakelijk gezien is het opbouwen van een community op dit platform een must. Maar hoe zorg je er nu voor dat mensen die baat hebben bij jouw content ook daadwerkelijk jouw account vinden en zorgen voor een hogere Instagram engagement? Lees maar even mee:
Story stickers
Ga met je publiek in gesprek door stickers te gebruiken in je stories. Je hebt verschillende stickers die voor meer Instagram engagement kunnen zorgen:
- De vraagsticker > Stel een vraag waarop jouw volgers d.m.v. typen in een invulveld kunnen antwoorden
- De pollsticker > Bij de poll stel je een vraag of opper je een stelling waarbij je volgers kunnen stemmen op 2 antwoorden
- De quizsticker > Stel een multiple choice vraag met de optie om 4 antwoorden in te vullen, waarvan eentje goed is
- De aftelsticker > Heb je een evenement of gebeurtenis gepland staan? Stel een aftelsticker in! Volgers kunnen deze opslaan en krijgen dan een melding wanneer de gebeurtenis plaatsvindt.
Video
Het posten van video’s is met de komst van Reels weer belangrijker geworden om het Instagram engagement te verhogen. In dit blog schreef ik daar ook al wat meer over! Naast dat het goed is voor engagement, kun je net even wat meer laten zien in een video dan in een normale post.
Meten is weten
De ene contentsoort zal beter werken dan de andere en dat merk je snel genoeg. Bovendien is de ene dag de andere niet en zal je soms merken dat posten op een bepaalde dag gewoonweg weinig zin heeft. Dit vergt vooral proberen, proberen en proberen. Ga dus vooral aan de slag met alle features die Instagram te bieden heeft: stories (incl. stickers), reels en IGTV. Wissel ook af met wat voor content je plaatst. Deel kennis, iets grappigs en laat jezelf en hoe je dag eruit ziet soms eens zien.
Creëer content die mensen willen opslaan
Waar likes voorheen nog het belangrijkste waren om het algoritme te pleasen gaat het nu om hoe vaak men jouw content opslaat. Zorg er dus voor dat je waardevolle content deelt die jouw doelgroep later nog terug wil vinden en dus opslaat. Dit hoeft niet per se een post te zijn waarin je kennis deelt, het kan natuurlijk ook iets grappigs of inspirerends zijn, zolang het maar bij jou als persoon of merk past.
Deel data
Zoals ik hierboven al schreef: meten is weten. Deel eens wat van jouw data die ook voor je doelgroep relevant kan zijn. Zo ontdekte ik dat mijn blogs over Instagram het heel goed doen. Wat ik daar weer uit haal is dat ik nog vaker over Instagram ga schrijven, want mijn publiek heeft daar behoefte aan. Tevens deelde ik dit stukje kennis met mijn Instagram-volgers, zodat ook zij hier wellicht op kunnen inspelen.
De beste tijd om te posten
Dat je regelmatig content moet posten om in beeld te komen bij je doelgroep klinkt waarschijnlijk niet als een verrassing. Dat je ook rekening moet houden met het tijdstip is misschien wat lastiger. Logischerwijs loont het om te posten wanneer jouw publiek ‘online’ is. Dit zijn vaak de momenten buiten werktijden, dus ’s morgens na het opstaan (tussen 7:00 en 9:00), tijdens de lunch (tussen 12:00 en 14:00) of na het avondeten/voor het slapengaan (tussen 18:00 en 21:00). Als je post op een actief tijdstip, ontvangt jouw post aan het begin al veel engagement, waardoor Instagram het aan meer mensen zal laten zien.
Langere captions
Instagram heeft gebruikers het liefst zo lang mogelijk op het platform. Dit geldt dus ook voor jouw als plaatser van content. Spendeer je een lange tijd aan het maken van een post, dan kan dit een positief effect hebben op het algoritme. Tevens zorgt dit er weer voor dat volgers ook langer bij jouw post blijven hangen om de caption te lezen (mits je hier geen onzin in verkoopt natuurlijk) en ook dat is weer goed voor het algoritme.
Wees open
Het is de laatste jaren steeds belangrijker geworden om ‘real’ te zijn op Instagram. Vetrolletjes, onzekerheden, mentale problemen, het is allemaal steeds minder taboe. Zo geldt dit ook voor jou als bedrijf. Heb je een rotdag of struggle je met bepaalde zaken? Dat mag je best eens delen. Anderen leren hier weer van en halen inspiratie uit jou, zowel op persoonlijk vlak als op businessvlak.
Fun fun fun
Why so serious? Het hoeft niet altijd allemaal maar serieus te zijn, ondanks dat je een bedrijf bent. Het geeft juist persoonlijkheid als je af en toe een beetje humor in je content gooit. Post eens een leuke meme, quote of gebruik grappige filters of GIFjes in je stories om het wat up te spicen. Denk er wel altijd aan dat het bij jouw merk past!
Ga jij aan de slag met deze punten om jouw Instagram engagement te verhogen?