Waarom bloggen goed is voor een betere vindbaarheid

Marketeers, content creators, SEO-specialisten en nog vele andere functienamen uit het werkveld roepen het dagelijks: “Start met bloggen voor een betere vindbaarheid en ter versterking van SEO”. Het is op zich best makkelijk, maar lijkt zo moeilijk. Want waar begin je dan? Je gaat natuurlijk niet schrijven over komkommers als je elektrische fietsen verkoopt. Of over schoonheidstips als je automonteur bent. Eigenlijk ga je gewoon schrijven over je eigen product of dienst. Zo schrijf ik vanuit Crown Creaties over allerlei onderwerpen rondom webdesign/websites, social media en communicatie. En voor mijn klanten schrijf ik over zaken rondom hún product of dienst.

Voordat we verder gaan, wil ik dit nog even kwijt: Vindbaar zijn je website en je pagina’s sowieso, ook als je niets aan SEO doet. Maar je wilt niet dat dit flink zoeken wordt. Bloggen is een onderdeel van SEO dat kan helpen aan een BETERE vindbaarheid.

Bloggen voor SEO

Bloggen kan op verschillende manieren bijdragen aan SEO:

  1. Elke blogpost heeft potentie om een hoge positie in Google te behalen als dit een geweldig bericht is over jouw product of dienst. Dit kan ook weer tot backlinks leiden omdat anderen je blogpost misschien wel delen op hun website.
  2. Blijf je website voorzien van nieuwe content zodat Google steeds een reden heeft om een kijkje te komen nemen
  3. Voeg interne links toe naar andere pagina’s op je website, waardoor de SEO van die pagina’s weer wordt verbeterd
  4. Afbeeldingen uit je blogpost kunnen worden gevonden in Google (geef ze wel altijd even een alt-tekst) en op die manier bezoekers naar je website leiden. Zorg ervoor dat je je afbeeldingen klein houdt (max. 500 kb) om je website niet te vertragen.

Deel jouw kennis

Door kennis te delen door middel van bloggen laat je zien dat je expert bent in je vakgebied. Dit wekt vertrouwen en zo overtuig je stap voor stap je potentiële klant van het feit dat jij bent wie zij zoeken.

Drie jaar geleden werkte ik nog in loondienst bij Uniglobe Westland en inmiddels ben ik daar weer voor een aantal uur per week als freelancer aan het werk. Ik schreef toentertijd een blog over blikseminslag in een vliegtuig en laatst toen ik Google Analytics aan het uitlezen was zag ik dat deze post sindsdien ruim 500 websitebezoekers per maand genereert. 

Op mijn eigen website deel ik veel tips en kennis over Instagram, waar maandelijks verschillende bezoekers op af komen. Dit zie ik in Google Analytics en Google Search Console. Deze data is natuurlijk enorm interessant voor mij, want op basis daarvan kan ik bepalen waar ik vaker over moet schrijven. 

Maar het kan ook andersom werken. Bijvoorbeeld dat je niet goed wordt gevonden op een bepaald zoekwoord dat jouw product of dienst juist zo goed omschrijft. Het kan natuurlijk zo zijn dat dit zoekwoord niet veel gebruikt wordt. In dat geval raad ik af om er veel aandacht aan te besteden. Het kan echter ook zo zijn dat men wel zoekt op dit zoekwoord, maar je niet voldoende (waardevolle) content omtrent dit zoekwoord op je website hebt staan. Dan wordt het voor Google wat lastiger om jou te ranken. 

Bied waarde

Oké, moet je nu direct maar gaan bloggen om het bloggen? Nee, dat zeker niet. Het is van groot belang dat je content, blogs in dit geval, echt waarde bieden. Ga dus geen blogs volproppen met je zoekwoord omdat je denkt dat dat is hoe het werkt. Dat is namelijk ook niet hoe Google werkt. Meer hierover lees je in dit blog. Google is een zoekmachine met als doel mensen zo snel mogelijk te laten vinden waarnaar zij op zoek zijn. Jouw blogpost moet dus antwoord geven op de zoekvraag- of term die iemand intypt in de zoekbalk. 

Begrijp je het spelletje een beetje? Dan kun je nu wellicht goed bepalen of bloggen er in zit voor jouw bedrijf.

Bloggen is niet goedkoop. Het is namelijk best tijdrovend. Een blog schrijven duurt zomaar een paar uur, met research en optimalisatie meegerekend. Je kunt dit natuurlijk zelf gaan doen, maar slimmer is om het over te laten aan een expert. Dan kun je zelf je tijd besteden aan iets waar jij super goed in bent en wat jouw product of dienst weer gaat verbeteren. Ben je benieuwd of bloggen iets voor jou zou kunnen opleveren? Hit me up!

Deel deze blogpost