6 manieren om je domein autoriteit te verbeteren

Domein autoriteit zeg je?

Domein autoriteit is een score die aan je website gegeven wordt door een organisatie genaamd Moz. Het voorspelt hoe je website het doet in zoekmachines en is een meetpunt om websites met elkaar te vergelijken. De score die je kunt krijgen ligt tussen de 1 en 100. Hoe hoger je score, hoe beter je site beoordeeld wordt door zoekmachines. Er wordt ongeveer maandelijks een scan gemaakt van jouw website om je score te bepalen. Je kunt jouw websitescore checken met de DA Checker.

Domein autoriteit is vooral belangrijk voor bloggers die met merken willen werken. Deze merken vragen namelijk in veel gevallen naar de domein autoriteit welke ideaal gezien boven de 20 ligt. Waarom zij dit doen? Wellicht zul je dat begrijpen na het lezen van de onderstaande manieren om de score te verbeteren.

1. Backlinks

Zorg ervoor dat je website gelinkt wordt op andere websites met een hogere ranking dan de jouwe. Dit is de makkelijkste en meest effectieve manier om je DA score te verbeteren. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om gastblogs te schrijven voor andere bloggers. Let er hierbij wel op dat deze bloggers in dezelfde tak van sport opereren als jij, zo blijft het relevant.

2. Interne links

Linken naar je eigen content is net zo belangrijk als linken naar externe sites. Probeer in elk stuk eigen content een interne link te verwerken, mits deze relevant is voor het stuk content waarin je de link verwerkt.

3. Check gebroken links

Het is belangrijk om regelmatig gebroken links van je website te verwijderen. En het mooiste is dat dit helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Bij het uitvoeren van de DA scan wordt je website ook op dode links gecheckt. Indien dit er veel zijn, heeft dit invloed op je score. Maak het een maandelijks terugkerende taak om gebroken links te verwijderen zodat ze niet blijven opbouwen. Je kunt hier checken hoeveel gebroken links je hebt. Voer je URL in en klik op ‘find broken links’. Vervolgens dien je te garanderen dat je geen robot bent en klik je het tweede bolletje aan: ‘report all occurances of each dead link’. Dan klik je op de button en zal er snel een uitslag verschijnen.

Ook zijn er WordPress plugins die aangeven of er dode links in je website zitten. Persoonlijk vind ik dat een fijne manier om dode links te achterhalen en meteen actie te kunnen ondernemen om ze te verwijderen. Echter kan ik me voorstellen dat dit lastig is wanneer je dit nooit eerder hebt gedaan.

4. Creëer kwalitatieve content

Kwaliteit komt vaak boven kwantiteit en zo geldt dat ook voor de DA van je blog. Schrijf nooit puur om het schrijven, alleen maar zodat je niet achter komt op schema of je al lang niets geschreven hebt. Je kunt beter 1 geweldig stuk content schrijven dan 4 keer iets wat het toch net niet is. Je zult merken dat wanneer je goede content schrijft, dit ook je DA score ten goede kan komen.

5. SEO

Zoekmachineoptimalisatie is hoe je website gelezen wordt door Google. Om SEO wat beter te begrijpen, raad ik je aan eerst deze pagina even te lezen. Wat je zou moeten doen om je blogposts SEO-technisch te verbeteren is als volgt:

  • Titel – Je titel is altijd duidelijk en bevat je zoekwoord. In deze post is het zoekwoord ‘Domein Autoriteit’.
  • Zoekwoord dichtheid – Je zoekwoord moet meermaals voorkomen in je tekst, maar niet te overdreven. Als je het idee hebt dat je het zoekwoord te vaak moet gebruiken, kijk dan of je een synoniem of afkorting kunt gebruiken, zoals DA in plaats van Domein Autoriteit.
  • Meta-omschrijving – Deze omschrijving is een korte tekst die getoond wordt onder je paginatitel op Google. Dit stukje tekst is een samenvatting van 160 woorden en omschrijft waar je post over gaat. Zorg dat je zoekwoord hierin vermeld is en houd het verder kort en duidelijk.
  • URL – De URL is de link die naar je post verwijst. Je kunt deze SEO-vriendelijk maken door je zoekwoord erin te verwerken.
  • Alt tags – Afbeeldingen hebben een alt tag die beschrijft waar de afbeelding over gaat zodat zoekmachines hem kunnen vinden. Google kan ze namelijk niet lezen zonder alt tag. In een WordPress website kan de alt tag heel gemakkelijk worden toegevoegd.

Er zijn bepaalde plugins om je volledig te ondersteunen met SEO, zodat je elke pagina zo goed mogelijk kunt optimaliseren. Voorbeelden hiervan zijn Yoast SEO of Rank Math. Wel belangrijk om te onthouden is dat hoe belangrijk SEO ook is, het niet ten koste mag gaan van de relevantie van je content. Schrijf niet voor Google, maar voor je doelgroep. De truc zit hem dan in het juist implementeren van zoekwoorden om je content alsnog volledig SEO-proof te maken.

5. Social media

Misschien verwacht je het niet, maar ook social media speelt een rol in je domein autoriteit. Zorg ervoor dat je je posts deelt op social media platforms en moedig volgers aan om je content te delen. Indien je content veelvuldig wordt gedeeld, zal Google dit zien als betrouwbaar en dat komt ten goede van je score.

6. Geduld

Het belangrijkste van dit proces: wees geduldig. Het kost tijd om een goede DA score op te bouwen. De leeftijd van je website speelt namelijk ook een rol in de hoogte van deze score. Hoe langer en meer je gepost hebt, hoe hoger je DA zou moeten zijn. Zolang je de bovenstaande stappen in je achterhoofd houdt zal je domein autoriteit langzaamaan groeien.

Misschien dat je nu begrijpt waarom het voor bloggers belangrijk is om een goede DA score te kunnen tonen aan merken voor eventuele samenwerkingen. Als hun site wordt vertrouwd door zoekmachines, zal dat natuurlijk niet voor niets zijn. Dit betekent niet dat domein autoriteit niet belangrijk is als je helemaal geen blogger bent. Ik werk ook aan mijn domein autoriteit. Hoe hoger mijn score is, hoe beter mijn site wordt getoond in zoekmachines en dat kan bijvoorbeeld voor nieuwe klanten zorgen. Beloof je me dat jij ook gaat werken aan je domein autoriteit?

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
× Hi! Kan ik je helpen?