Als je een beetje zoals ik bent, hou je ervan om Pinterest door te spitten op zoek naar leuke en handige dingen. Een grotere inspiratiebron bestaat er niet (nee, ook Instagram niet). Van interieur tot fashion tot business tips, je vindt het er allemaal en I LOVE IT. Maar wist je ook dat het een geweldig platform is om jouw bedrijf op de kaart te zetten en zelfs te laten groeien? Ja dus! Ik vertel je de belangrijkste zaken rondom Pinterest:
Pinterest als social media platform
Oké, Pinterest een social media platform noemen is eigenlijk niet helemaal juist. Waar het platform wel veel weg heeft van een sociaal medium, is het eigenlijk een zoekmachine. Zo dien je dit platform dus eigenlijk ook te behandelen. Dit houdt in dat als je een pin upload, je goed in gedachten moet hebben voor wie deze pin relevant is en op welke zoektermen je gevonden zou willen worden. Heb jij een blog met gezonde recepten, dan kun je in de Pinterest zoekbalk het een en ander uitproberen qua zoektermen. Stel dat je een heerlijk recept voor brownies op je blog hebt staan, dan kun je het volgende uitzoeken:
Zoals je kunt zien zoeken mensen voornamelijk op het bovenstaande. Het kan bijvoorbeeld gunstig zijn om recipe, of recept als je blog Nederlands is, toe te voegen aan je pin. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je zoekwoorden gaat proppen in je pins, probeer zo tussen de 1 en 3 keer je zoekwoord te verwerken. Probeer ook geen zoekwoorden in je pin te stoppen die niets te maken hebben met de gebruikte foto, want ook je afbeelding wordt volledig gescand én daadwerkelijk gelezen door Pinterest.
Hashtags
Hey, hier lijkt Pinterest toch weer meer op een sociaal medium! Hashtags doen het namelijk hartstikke goed op Pinterest. Probeer tussen de 2 en 5 hashtags in je pin te verwerken voor een optimaal bereik. Wanneer je via je telefoon een pin plaatst, krijg je al hashtag suggesties wanneer je begint met typen, super fijn. Op desktop is dit helaas niet het geval.
Activiteit
Denk je dat het voldoende is om af en toe even een pin te plaatsen en dan weer te verdwijnen van Pinterest? Verkeerd gedacht! Pinterest beloont actieve gebruikers door hun pins beter te laten zien. Logisch, toch? Zorg daarom dat je minstens elke dag een paar momenten pakt om actief te zijn op Pinterest. Dit houdt in: zelf pins uploaden, maar ook pins van anderen re-pinnen. Ik ontdekte een soort heilige graal om bereik te genereren en dat is door het posten van video’s! Lees nog maar even verder:
Video’s posten op Pinterest
Ik weet niet zeker of deze feature nou wel of niet nieuw is, ik kon voorheen in ieder geval geen video’s uploaden. Maar nu dus wel en dat vind ik dus zoooo geweldig. Mijn statistieken vliegen als een dolle omhoog en dat is precies de bedoeling van Pinterest. In plaats van een mooie graphic te maken kun je dus beter een gave video maken met de boodschap die je wilt overbrengen. Een voorbeeld:
Deze video maakte ik met (de betaalde versie van) Mojo. Hier lees je meer over mijn favo Instagram apps. Denk er wel aan dat je video niet meteen op Pinterest staat. Deze moet eerst goedgekeurd worden en dat kan best een dagje duren.
En een overzichtje van mijn statistieken sinds ik video’s heb geüpload:
Zoals je ziet schiet de balk ineens omhoog vanaf 5 januari, de dag dat mijn eerste video’s werden goedgekeurd. Dit is alleen maar gestegen. Bovenaan zie je dat er een stijging in impressies is geweest van maar liefst 914%. Dat is bizar!
Update:
We zijn nu een aantal maanden verder en ik heb er flink wat video’s bij, maar ben al enige tijd niet meer actief met het uploaden ervan. Alsnog zijn de statistieken verrassend hoog:
Alleen al in de maand juli zijn mijn pins (zowel normale als video’s) in totaal door bijna 2,5 miljoen mensen gezien in de feed, waarvan 58.000 personen iets hebben gedaan met mijn (video)pin. Dit kan zijn dat ze mijn pin hebben vergroot, opgeslagen of geklikt hebben op het linkje.
Zoals hierboven te zien zijn mijn video’s door 1,13 miljoen mensen gezien met een kijktijd van in totaal 224 minuten en maar liefst 275 linkkliks. En dan te bedenken dat mijn videopins voornamelijk quotes zijn die eigenlijk niet naar een relevante website linken. In totaal zijn mijn video’s bijna 5.000 keer bewaard en dit gaat alleen maar over de afgelopen maand!
Kortom
- Pinterest werkt als een zoekmachine, behandel het dus ook zo
- Probeer 1 tot maximaal 3 keer je zoekwoord in je pin te verwerken
- Gebruik 2 tot 5 hashtags in je pins
- Wees dagelijks actief met zowel pinnen als re-pinnen
- Plaats video’s!
Ik hoop dat ook jij aan de slag gaat met Pinterest om je bedrijf te promoten en te laten groeien!