Wordpress webdesigner

6 tips om te groeien op TikTok

Wil je groeien op TikTok? Dat is helemaal niet zo moeilijk als je misschien denkt. Zeker niet als je het trucje doorhebt. Zoals ik. Inmiddels heb ik op mijn food & fitness account meerdere viral video’s en groeit mijn volgersaantal dagelijks. En ik kan je zeggen dat dat een goede motivatie is om lekker door te pakken. Let’s go!

Het algoritme van TikTok

Voordat ik je vertel hoe je groeit op TikTok, is het handig dat je begrijpt hoe het algoritme werkt. Dat leg ik dus eerst uit.

Het algoritme van TikTok is nooit openbaar gemaakt, maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om door te hebben hoe het werkt.

Allereerst: Het doel van het algoritme is om bezoekers zo lang mogelijk op het platform te houden. Dit lukt alleen als zij voortdurend content te zien krijgen die ze leuk vinden. Daarom moet het algoritme zo goed mogelijk z’n werk doen.

groeien op TikTok

For you page & interacties

De ‘for you page’ is de tijdlijn in TikTok. De meeste gebruikers scrollen vooral door deze tijdlijn, jij waarschijnlijk ook. Het algoritme analyseert interacties, zoals likes, shares, saves, reacties en hoe lang jij een video bekijkt om te bepalen welke video’s jij leuk vindt en meer wilt zien.

Inhoud

Naast interacties kijkt het algoritme ook naar de inhoud van video’s waarmee jij interactie had. Denk aan hashtags, omschrijvingen en gebruikte muziek.

Gebruikersvoorkeuren

Het algoritme houdt ook rekening met gebruikersvoorkeuren, zoals de accounts die jij volgt, de video’s die je eerder hebt bekeken en geliked, en jouw taal en locatie.

Snelle engagement

Als jouw video snel engagement genereert na het uploaden, laat het algoritme de video aan een groter publiek zien om te testen of de populariteit van de video dan ook aanhoudt. Hoe sneller er meer interactie met de video is, hoe meer mensen het te zien krijgen en de kans op een virale video groter is.

Tips om te groeien op TikTok

Nu je het algoritme beter begrijpt, kun je onderstaande tips ook wat beter een plekje geven.

groeien op TikTok

Kies een niche

Ga voor een specifiek onderwerp. Bij voorkeur iets waar je passie ligt, zodat je voldoende gemotiveerd bent om hier mee bezig te zijn. In mijn geval is dat food & fitness. Door je te richten op een niche, trek je een gericht publiek aan. Mensen weten dan wat er bij jou te halen valt en komen graag terug voor nieuwe content.

Consistentie = key

Net als met alles in het leven, is ook hier consistentie essentieel. Regelmatig posten is cruciaal voor groei op TikTok. Betekent dit dat je dagelijks 5 x moet posten? Nee, hoor. Probeer vooral wat voor jou lukt en kijk hoe dat aanslaat.

Ik probeer dagelijks een video te posten en dit zorgt tot nu toe voor een consistente groei. Kwaliteit blijft echter belangrijker dan kwantiteit. Je kunt beter 3 x per week een goede video posten die voor veel engagement zorgt dan 5 x per dag een video waar geen kip op zit te wachten.

Maak boeiende content

TikTok is een visueel platform, dus het is belangrijk om aantrekkelijke en boeiende video’s te maken. Experimenteer met verschillende videoformaten, effecten, muziek en trends om de aandacht van je kijkers te trekken. Zorg er altijd voor dat je content origineel en uniek is, zodat mensen willen blijven kijken en nog beter: je content liken, opslaan, doorsturen of gaan volgen.

TikTok beloont creators die veel moeite in hun content steken. Dat wil zeggen dat je niet meer wegkomt met een korte video met wat tekst eroverheen. TikTok ziet dat als ‘makkelijke content’.

Zo merk ik bijvoorbeeld dat video’s die minstens 15 seconden duren en waarin ik praat/een voice-over doe het veel beter doen. Het praten/de voice-over zorgen bovendien voor persoonlijkheid, waardoor volgers steeds een beetje kennismaken met mij als persoon.

Zoekwoorden en hashtags in de beschrijving

TikTok wordt veel gebruikt als zoekmachine. Zorg dus voor een duidelijke beschrijving bij je video toevoegt die uitlegt waar je video over gaat. Dit helpt het platform dan weer om jouw content te tonen aan geïnteresseerden.

Ook relevante hashtags helpen hierbij. Bij het toevoegen van hashtags krijg je vaak al allerlei suggesties met erachter hoe vaak deze hashtag al is gebruikt. Dit geeft je meteen een beeld van de hashtags die kunnen werken en hoe verzadigd ze al zijn.

Interactie

Reageer altijd op comments onder je video’s. Dit zorgt niet alleen voor een hogere engagement, maar je bouwt hiermee ook een band op met je volgers. Zeg nou zelf, jij vindt het toch ook fijn als iemand op social media de tijd neemt op jou te reageren? Dit werkt andersom ook zo.

Promoot je TikToks op andere platforms

Het kan geen kwaad om je TikToks te posten op andere platforms. Denk aan Pinterest. Je download je TikTok, upload hem op Pinterest, linkt ernaar en that’s it. Zo spreek je meteen een bredere doelgroep aan die jouw TikTok normaal gesproken niet ontdekt zou hebben. Met een beetje geluk klikken ze door naar je TikTok account en heb je er zo weer wat nieuwe volgers bij!

Naast Pinterest kun je je video’s ook posten op YouTube Shorts. Doordat dit nog redelijk nieuw is, valt hier nog veel te winnen. Je moet YouTube Shorts overigens wel als een op zichzelf staand kanaal zien. Hiermee bedoel ik dat je niet, net als bij Pinterest, kunt linken naar je TikTok.

Kijk uit met het doorposten van je TikToks op Instagram. Het algoritme van Instagram herkent TikToks door het watermerk, waardoor de video weinig bereik zal krijgen. Instagram wil namelijk niet dat gebruikers van het Instagram naar TikTok gaan.

Wat kun je beter niet doen op TikTok?

Dan zijn er ook nog een aantal dingen die je beter niet (meer) kunt doen op TikTok.

Inspringen op trends

Er was een tijd dat het meedoen aan trends voor veel bereik zorgde, maar die tijd is voorbij. TikTok legt nu meer de focus op authentieke en originele content. Trends zorgen er juist voor dat iedereen hetzelfde doet en dat past niet in dat plaatje.

Wanneer wel inspringen op trends? Wanneer je de trend zo kunt inzetten dat het aansluit bij jouw niche én origineel is.

Ongeduldig zijn

Net als dat Rome niet in één dag gebouwd is, heb je ook niet in één keer een succesvol TikTok account. Dit vergt tijd en geduld.

Hier komt ook bij dat een video waar je misschien heel veel werk in hebt gestopt, helemaal niet goed aanslaat en maar 200 views krijgt. Laat je hierdoor niet ontmoedigen en verwijder de video ook niet. Soms gaan video’s pas dagen of weken na het uploaden goed lopen.

Wat als iedere video blijft steken op een laag aantal views? Dan is je content (hard, maar waar) waarschijnlijk niet interessant genoeg. Betekent dit dat je de handdoek in de ring moet gooien? Nope! Een verandering van strategie kan al wonderen verrichten.

Is dat groeien op TikTok en alles eromheen je nog steeds een beetje abracadabra? Stuur mij even een mailtje op hello@crowncreaties.nl, dan kijken we er samen naar!

Deel deze blogpost