Het nut en belang van content marketing

Content marketing, wat is het?

Content marketing is te omschrijven als het creëren en plaatsen van relevante content voor jouw doelgroep. Het doel van content marketing is onder andere de aandacht trekken van potentiële klanten en het behouden van je bestaande klanten. Het mooie aan content marketing is dat wanneer (potentiële) klanten op zoek zijn naar informatie, ze vanzelf bij jou uit komen als je ze een antwoord kan bieden op hun vraag of behoeften. Content kun je aanbieden in de vorm van afbeeldingen, blogs, video’s, infographics, whitepapers en e-books.

Het doel van content marketing

Er is niet één specifiek doel van content marketing. Elk bedrijf is uniek, waardoor content marketing doelen per bedrijf kunnen verschillen. Ik zet een aantal voorkomende content marketing doelen voor je op een rij:

  • Meer leads & omzet
    Als je jouw potentiële klant steeds van relevante content voorziet, bouw je een relatie met deze persoon op, wat ze uiteindelijk zal leiden tot overgaan op een aankoop.
  • Trouwe klanten en conversie
    Door het aanbieden van goede content, neem je onzekerheden weg bij mensen en verbeter je de klantrelatie, zowel met de mensen die op het punt staan je product of dienst aan te schaffen als de mensen die al klant bij je zijn. Stuur je bestaande klanten zo nu en dan eens een goed stuk content, gebaseerd op het product of de dienst die ze van je afnemen.
  • Kennisleider zijn
    Laat zien dat jij alles weet over jouw vakgebied en wat daaromheen speelt. Als men op zoek is naar een expert, bestaat de kans dat ze jou benaderen? Ben jij de concurrentie altijd één stap voor? Dan ben jij de kennisleider in je vakgebied.
  • Merk- of naamsbekendheid
    Aan de hand van de doelen die je hebt met bijvoorbeeld social media, stel je een strategie op. Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is en wat zij willen zien of weten. Op die manier besteden ze aandacht aan jouw content en bevordert dit je naamsbekendheid.

Hoewel SEO-optimalisatie natuurlijk van groot belang is, blijft het zaak dat je voor je doelgroep schrijft en niet alleen voor Google. Je kan nog zo’n hoge ranking krijgen van Google, als jouw content niet gelezen wordt door de juiste mensen, levert het je relatief weinig op. Investeer daarom in relevante content en laat zien dat je de expert bent in hetgeen je doet. Het maken van sterke content is een vak apart. Het kost tijd, maar is zeker de moeite waard.

Zelf starten of uitbesteden

Een belangrijke stap voor het beginnen met content marketing is het in kaart brengen van de behoeften van je doelgroep. Stel doelen op, bepaal welke kanalen ingezet gaan worden en besteed aandacht aan de vindbaarheid van je website en content. Onderschat het inzetten van social media niet! Een mooi beeld in combinatie met een rake tekst kan mensen nieuwsgierig maken, waardoor ze toch even de tijd nemen om door te klikken naar je website. Laat daar nu net iets moois uit voortvloeien. Nu belanden deze bezoekers op je website doordat je voor hen relevante content te bieden hebt. Natuurlijk is het nu de bedoeling dat ze interesse krijgen in je product. Conversie is het doel. Doordat jouw content de vragen of behoeften van je potentiële klant zo goed beantwoordt, zullen ze je in het achterhoofd houden. Of beter nog: overgaan op een aankoop van je product of aanvraag van je dienst. Vertrouwen is al gecreëerd voordat er sprake is van een samenwerking en dat allemaal vanwege sterke, relevante content! Voordat je enthousiast aan de slag gaat, wil ik je nog even wijzen op de 5 content fouten die je absoluut wilt vermijden als het gaat om content.

Heb je hier helemaal geen tijd of kennis voor? No worries, ik kan je helpen met onder andere social media content en tekstschrijven! Neem contact met me op om te bespreken welke mooie content ik voor jou mag creëren.

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
× Hi! Kan ik je helpen?