Het Instagram algoritme in 2021

Het is een veel opgezochte term: het Instagram algoritme. Tegenwoordig toont Instagram geen posts meer in chronologische volgorde en dit zorgt nogal voor verwarring. En terecht. Het liefst wil je natuurlijk alles zien van de mensen die jij volgt en daarnaast wil je ook dat anderen alles zien wat jij zelf post. In dit blog leg ik je uit hoe het algoritme ongeveer werkt en hoe je er gebruik van kunt maken.

Het Instagram algoritme voor feed posts

Er zijn 5 zaken die invloed hebben op hoe het Instagram algoritme werkt voor posts in de feed, namelijk:

  1. Interesse
  2. Relatie
  3. Tijdigheid
  4. Frequentie
  5. Following

1. Interesse

Naast accounts die je volgt, verschijnen ook voorgesteld accounts in jouw home feed. Deze voorgestelde accounts worden gebaseerd op posts die je geliked hebt en accounts die je volgt. Zodra Instagram het idee krijgt dat jij interesse hebt in een bepaalde niche doordat je interactie vertoont met accounts op dit gebied, stelt het platform accounts voor die hiermee overeenkomen. Het is dus belangrijk dat je consistent aanwezig bent op Instagram.

2. Relatie

Het Instagram algoritme geeft prioriteit aan posts van accounts die jij graag ziet, denk aan vrienden en familie. Jouw interactie met deze accounts geeft Instagram een seintje dat je de content van deze mensen graag ziet. Het is aannemelijk dat je minstens een like geeft op de content van vrienden en familie, maar wellicht heb je ook veel direct message contact met deze groep mensen. Hieruit maakt Instagram dan weer op dat je close bent met deze accounts en zal een nieuwe post of story dan bovenaan plaatsen in jouw feed!

3. Tijdigheid

Naast engagement op posts, kijkt Instagram ook naar hoe lang geleden iets is gepost. Instagram voorziet gebruikers graag van het laatste nieuws en dus kan het lonen om uit te vinden wat voor jou de meest gunstige tijd is om een nieuw bericht te plaatsen. Als je een bedrijfs- of makersaccount hebt, kun je in de statistieken zien in welke tijdvakken jouw volgers het meest actief zijn. Dit doe je op je profiel door te klikken op de 3 streepjes rechtsbovenin > statistieken > totaal aantal volgers. Switch de periode van ‘afgelopen 7 dagen’ even naar ‘afgelopen 30 dagen’ en scroll helemaal naar beneden. Je ziet hier per dag de meest actieve tijden en kunt ook zien op welke dag jouw volgers het meest actief zijn. In veel gevallen zal je een stijging zien vanaf 18:00, een logisch gegeven aangezien mensen dan klaar zijn met werken en tijd hebben om op Instagram te kijken.

4. Frequentie

Hoe vaker je Instagram opent, hoe meer verschillende posts je te zien krijgt en hoe chronologischer dit gebeurt. Het doel van het platform is namelijk om jou steeds de beste posts te laten zien sinds de laatste keer dat je de app opende. Als je veel tijd op Instagram spendeert kan het zelfs voorkomen dat er geen nieuwe berichten meer zijn vanuit de accounts die jij volgt. Instagram toont je dan berichten van accounts die wellicht interessant voor je zijn.

5. Following

Het aantal accounts dat je volgt heeft invloed op welke posts je te zien krijgt. Instagram heeft dan namelijk meer opties om uit te kiezen en showt je dan eerst de berichten waarvan het platform denkt dat jij ze interessant vindt. Het aantal accounts dat jou volgt is ook van invloed op hoe het algoritme te werk gaat, daarom is het raadzaam om af en toe even de tijd te nemen om inactieve volgers te verwijderen.

Het Instagram algoritme voor stories

De stories die aan het begin van je feed worden getoond zijn van de accounts waarmee jij de meeste interactie hebt. In veel gevallen zijn dit sowieso je vrienden, familie en andere accounts waar je veel interactie mee hebt.

Stories worden bovendien getoond op basis van tijd van posten. Vaak krijg je de meest recent geplaatste stories te zien. Het is daarom gunstig om zelf ook consistent stories te plaatsen, zodat je meer mensen bereikt en hoger in de ranking van het algoritme terecht komt.

Het Instagram algoritme op de ontdekken-pagina

Door op het vergrootglas icoontje te klikken kom je terecht op jouw Explore pagina van Instagram. Hier vind je allerlei content die gebaseerd is op jouw interesses, van accounts die je niet volgt. Het zijn vaak accounts met een relatief hoge following. Dit is te verklaren doordat deze accounts veel interactie van andere accounts ontvangen, dus ze een hoge ranking krijgen in het algoritme. Naast feed posts vind je op de Explore pagina ook Reels, stories en winkelpagina’s. Ben je benieuwd of jouw posts wel eens verschijnen in de Explore feed? Dit kun je inzien bij statistieken. Ga naar een post op je account en klik op ‘statistieken bekijken’. Je ziet hier allerlei statistieken en onderaan zie je het aantal weergaven. Als hier ‘Via ontdekken’ tussen staat, ben je voorbij gekomen op de Explore pagina en zie je hoe vaak mensen jouw post hebben bekeken via deze weg.

Het Instagram algoritme voor Reels en IGTV

Reels is nog relatief nieuw en daardoor beloont Instagram je automatisch met views wanneer je hier gebruik van maakt. Bovendien geldt ook hier weer dat je content te zien krijgt die het meest overeenkomt met jouw interesses en de accounts waarmee je interactie vertoont.

Hoe kun je Reels en IGTV nou het beste inzetten om gezien te worden? Simpel: wees relevant! Deel iets wat jouw volgers interesseert. Heb je bijvoorbeeld een webshop? Laat leuke outfit combinaties zien of deel hoe je een item op verschillende manier draagt.

Reels mogen maximaal 30 seconden lang zijn en IGTV kan zo lang zijn als je wilt. Wanneer je een IGTV deelt in je feed, ziet men een preview van 1 minuut en verschijnt daarna de optie om verder te kijken.

Extra tips om je ranking in het Instagram algoritme te verhogen

Zoals hierboven al vaak naar boven is gekomen is interactie key als het gaat om het algoritme pleasen. Maar er zijn andere manieren om een extra zetje te geven en meer mensen bekend te maken met jouw account:

Gebruik stickers in stories

Je kunt verschillende stickers inzetten in stories die voor extra engagement zorgen. Zet bijvoorbeeld een keer een poll, quiz, emoji slider of vraagsticker in je stories en zie hoe dat voor jou werkt. Ik schreef eerder al een blog over hoe je je bereik met stories vergroot!

Hashtags

The good old hashtag. Het gebruiken van relevante hashtags zorgt ervoor dat mensen die geïnteresseerd zijn in jouw niche bekend met jou raken.

Cross-promo

Heb je net een nieuw bericht in de feed geplaatst en wil je dat zo veel mogelijk mensen dit weten? Deel hem dan in je story, zodat mensen die jouw story bekijken meteen zien dat er een nieuw bericht te vinden is in jouw feed. Dit werkt natuurlijk ook voor een nieuwe Reels of IGTV!

Maak altijd gebruik van nieuwe features

Het Instagram algoritme beloont accounts die gebruik maken van nieuwe features, omdat dit het platform helpt anderen bekend te maken met deze nieuwe opties. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat men langer op het platform spendeert en dat is nou net het doel van Instagram.

Slide in the DM’s

Direct messages zijn erg belangrijk voor het Instagram algoritme. Accounts waarmee je DM-gesprekken voert, verschijnen vaak als eerste in je stories feed, let maar eens op. Het kan dus lonen om mensen aan te sporen jou een DM te sturen met bijvoorbeeld vragen of feedback. Wist je dat het tegenwoordig ook mogelijk is om te DM’en op desktop?

Check je analytics

Als je hard werkt voor goede content, wil je natuurlijk weten hoe dit aanslaat. In statistieken kun je goed checken welke content goed werkt en welke minder. Op basis hiervan kun je weer nieuwe content bedenken die goed aansluit bij de wensen van je doelgroep.

Hopelijk heb ik je een beter inzicht gegeven in hoe je het lnstagram algoritme kunt bedienen en jouw doelgroep het beste kunt bereiken in 2021!

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
× Hi! Kan ik je helpen?