Je barst van de informatie en deelt dat maar al te graag met je ideale klanten. Je bent lekker aan de slag gegaan met SEO-teksten schrijven, bloggen, noem het maar op. En toch leest niemand al die waardevolle informatie.. Zonde! Wat nou als ik je vertel dat het niet ligt aan je info, maar simpelweg aan het feit dat je de juiste zoekwoorden niet hebt gebruikt. Je hebt geen zoekwoorden onderzoek gedaan. ‘Maar.. Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?’, hoor ik je nu denken. Dat ga ik je vertellen.
Wat is zoekwoorden onderzoek?
Bij een zoekwoorden onderzoek ga je op zoek naar de termen die jouw potentiële klanten gebruiken om jouw product of dienst te vinden.
Het belang van zoekwoorden onderzoek
Zoekwoorden onderzoek doen voordat je begint met schrijven, is erg belangrijk. Als je zomaar wat gaat schrijven, bestaat de kans dat niemand het ooit leest. Dat zou zonde zijn. Je wilt daarom weten naar welke info rondom jouw product of dienst je ideale klant op zoek is om daarop in te spelen. Zo help je je klant al voordat het überhaupt een klant is.
Hoe bepaal je welke zoekwoorden je gebruikt?
Je kunt het volgende doen om zoekwoorden te bedenken die je wilt onderzoeken.
Brainstormen
Maak een lijstje of mind map met woorden die in je op komen als je denkt aan jouw product of dienst. Verplaats je hierbij in je ideale klant. Wat zou die klant in de zoekbalk intypen op zoek naar wat jij te bieden hebt?
Kijk bij je concurrent
Niks geks aan een kijkje bij de concurrent. Wat doet je concurrent? Typ de woorden die je bij de brainstorm hebt bedacht in Google en kijk wat er naar boven komt. Haal hier je inspiratie uit.
Google suggesties
Kijk niet alleen naar wat je concurrent doet, kijk ook naar waarop al veel gezocht wordt. Google zoekt dit al gratis en voor niets voor je uit. Scroll ietsje naar beneden in Google, tot je het blok met ‘mensen vragen ook’ tegenkomt. Hier staan een aantal vragen die vaak worden gesteld rondom het onderwerp dat jij hebt ingetypt. Kassa! Gratis zoekwoorden.
Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?
Maar hoe weet je nu of een zoekwoord ook echt geschikt is om te gebruiken? Er zijn verschillende tools om je hierbij te helpen, zowel gratis en betaald. Ik kan er twee aanraden (op basis van mijn eigen ervaring):
- SERanking
Deze tool is echt een life saver. Erg makkelijk in gebruik en je kunt het abonnement helemaal afstemmen naar jouw wensen. Je bepaalt dan zelf hoeveel je betaalt aan de hand van o.a. hoe veel zoekwoorden je per dag wilt onderzoeken. Het is dus maar net hoe gek je het zelf maakt.
Zo gebruik ik de tool voornamelijk voor zoekwoorden onderzoek en het bijhouden van zoekwoord posities voor verschillende websites, maar ik kan bijv. ook website audits uitvoeren. Zo’n audit geeft een overall score en allerlei handige verbeterpunten, zowel voor SEO als voor een optimale werking van de website.
Wil je het proberen? SERanking werkt met een proefperiode van 14 dagen, zonder dat je vooraf een betaalmethode toevoegt. No strings attached dus. Je kunt het ook hier gemakkelijk testen: - Google Zoekwoordplanner
Dit is een gratis tool van Google, eigenlijk bedoeld voor Google Ads. Hiermee kun je uitzoeken welke zoekwoorden geschikt zijn om mee te adverteren in Google, maar je kunt de tool natuurlijk ook gebruiken om zoekwoorden onderzoek voor je teksten te doen. Deze tool is een stuk minder gedetailleerd dan SERanking. Je krijgt bijvoorbeeld een vrij brede prognose per zoekwoord, bijv. 1oo – 1000. Daar zit nogal wat verschil tussen. Ik zou de Zoekwoordplanner vooral aanraden als je twijfelt of een zoekwoord überhaupt zoekverkeer krijgt. Zegt de Zoekwoordplanner 0? Dan krijg je op basis van je zoekwoord waarschijnlijk wel wat andere suggesties van zoekwoorden om te gebruiken. Zegt de Zoekwoordplanner 10-100 of nog veel meer dan dat? Dan wordt er dus maandelijks op je zoekwoord gezocht en kun je hem prima gebruiken.
Short tail en long tail zoekwoorden
Dan is er nog het verschil in short tail en long tail zoekwoorden. Daarover vertel ik je hier meer.
Kortom, zoekwoorden onderzoek is essentieel om online gevonden te worden. Het kiezen van de juiste zoekwoorden voor je teksten en blogs bespaart je een hoop verspilde tijd (en tijd is geld) en levert je, als je het goed doet, meer klanten op.
Wil je het gelijk goed doen? Schakel mij dan in. Ik tover voor jou allerlei magische zoekwoorden uit mijn tool en maak er ook nog eens lekkere SEO-teksten van als je wilt. Je hoeft alleen maar even te mailen naar hello@crowncreaties.nl.