Het Instagram algoritme is iets dat blijft veranderen. Of nouja, eigenlijk heeft het platform meerdere algoritmen. Dit hele principe is en blijft gericht op het tonen van zo relevant mogelijke content aan gebruikers van het platform. Hoe vaker het Instagram content aan jou laat zien die je leuk of interessant vindt, hoe groter de kans is dat jij langer blijft hangen en dat is natuurlijk precies de bedoeling. Tijd is ook hier geld.
Als je het algoritme een beetje begrijpt kun je hier goed gebruik van maken. Ik zal het je uitleggen!
Feed posts
Er zijn een aantal factoren die bepalen hoe jouw feed post wordt gelezen:
- Info over de post. Is het een foto of video? Op welk moment is het gepost? Hoe veel mensen vinden dit leuk?
- Info over de plaatser. Hoe relevant is jouw account voor anderen? Hoe vaak engaged iemand met jouw content?
- Activiteit. Met welke content heeft iemand de meeste interactie? Zijn dit bijvoorbeeld video’s, stories of reels?
Op basis van onder andere deze informatie bepaalt Instagram hoe interessant bepaalde content voor een gebruiker is.
Dit is niet het enige. Er zijn nog 5 factoren die een belangrijke rol spelen in het Instagram algoritme van feed posts:
- Gespendeerde tijd: spendeert Jantje tijd aan het bekijken en lezen van jouw post?
- Likes: wordt jouw post geliked door Jantje?
- Reacties. Laat Jantje een reactie achter?
- Opgeslagen. Slaat Jantje jouw post op?
- Klikken naar profiel. Klikt Jantje door naar jouw profiel?
Hoe vaker je met ‘ja’ kunt antwoorden, hoe groter de kans is dat jouw post hoog in de tijdlijn van Jantje te zien is.
Dus hoe groter de kans is dat iemand interactie vertoont met jouw post, hoe groter de kans is dat diegene deze hoog in de Instagram feed te zien krijgt. Houd de volgende zaken dus in gedachten bij het maken van een post:
- Gaat iemand dit liken, hierop reageren of het opslaan?
- Heeft de post een duidelijke call to action? Bijvoorbeeld doorklikken naar het profiel?
Om in de gaten te houden hoe jouw posts presteren is het handig je statistieken regelmatig te bekijken. Dit is alleen mogelijk wanneer je een creator (makers) account of een bedrijfsaccount hebt. Heb je dit nog niet? Volg dan de volgende stappen:
- Ga naar je profiel;
- Klik bovenin rechts op de drie streepjes en dan op ‘instellingen’;
- Klik vervolgens op ‘account’ en scroll naar onder;
- Hier vind je in het blauw ‘overschakelen naar professioneel account’;
- Klik nu steeds op doorgaan;
- Bij het laatste tabje kun je kiezen welke categorie het beste bij je account past;
- Klik nog even op ‘klaar’ en ja hoor, je hebt een account dat statistieken bijhoudt.
Het duurt wel een aantal dagen voordat er statistieken af te lezen zijn, houd hier dus even rekening mee.
Stories
Het algoritme van Instagram werkt voor stories ongeveer hetzelfde als voor feed posts. De stories die jij altijd als eerste in het rijtje te zien krijgt, zijn van de accounts waar jij de meeste interactie mee vertoont (hebt). Maak je echter niet direct zorgen als jij nooit vooraan staat bij anderen, aangezien stories redelijk worden ge-bingewatched en je dus echt wel gezien wordt.
Het loont wel om consistent te posten op Instagram stories, zodat je vaker in beeld komt. Meer views = betere ranking.
Reels
Reels zijn bedoeld om entertainend, inspirerend en leerzaam te zijn. Belangrijk hierin is ook een goede beeldkwaliteit en zo min mogelijk poespas van andere apps. Bijvoorbeeld het TikTok logo. Dit ziet Instagram als content van een ander platform en wordt niet hoog gerankt. Ze willen natuurlijk niet dat je ‘reclame’ maakt voor een ander platform.
Een extra reels tipje is om je reels video ook altijd te posten in je profielraster. Dit schuifje staat automatisch aan wanneer je een reels post, dus eigenlijk doet Instagram dit al helemaal voor jou. Op deze manier krijgen jouw volgers je reels video sowieso te zien in de feed, dus dat zijn al views en als het meezit ook likes, reacties en saves.
Explore page
Het is je misschien al vaak opgevallen dat de explore page allerlei content bevat die jou wel bevalt (jup, guilty, bij mijn privé account is dit voornamelijk kleding, kleding en nog eens kleding). Dit is niet zonder reden!
De explore page toont jou vooral content waarvan Instagram denkt dat je het interessant vindt. Dit gebeurt op basis van jouw recente activiteit op het platform. Heb je dus een aantal dagen vooral interactie vertoond met fashion accounts, dan krijg je dit soort accounts te zien in je explore page. Op zoek naar een vakantiebestemming? Dan helpt Instagram je graag een handje. Hoppa! Content van mooie landen.
Het klinkt eigenlijk allemaal heel logisch, maar toch blijft het Instagram algoritme iets wat ons continu bezighoudt. Bottom line blijft: lekker actief posten op het platform om het Instagram algoritme te pleasen.