Instagram growth hacking, seriously?

Groeien op Instagram

Natuurlijk willen we allemaal zo veel mogelijk gezien worden door potentiële klanten. Meer volgers = meer potentiële klanten. Oh really? Nee, zeker niet. Prachtig als je 5.000 volgers hebt weten te krijgen voor je Instagram account, maar zorgen ze ook voor interactie? Klikken ze door naar je website? Vinden ze je content interessant? Dat is uiteindelijk waar het om gaat. Kwaliteit over kwantiteit. Instagram growth hacking is wat mij betreft een no go.

Instagram growth hacking tools

De zogenoemde growth hacking tools kunnen verschillende dingen doen (blogs als deze, waarin de tools uitgelegd en de hemel ingeprezen worden, zijn veel te vinden op Google). Je kunt hem zo instellen dat er vanuit jouw account bepaalde hashtags of locaties worden geliked of accounts uit een bepaalde doelgroep worden gevolgd. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen mannen en vrouwen, leeftijd etc. Wat er dus gebeurt is dat je een enorm aantal accounts volgt in een relatief korte tijd. Uiteraard kom je dan in het oog bij je doelgroep of mensen die interesse zullen hebben in je account en zij zullen je terug volgen. Na een tijdje zorgt de tool ervoor dat alle gevolgde accounts weer ontvolgd worden, zodat je zelf niet belachelijk veel accounts volgt. Zo blijft je volgersaantal hoger dan het aantal mensen dat je volgt. Klinkt best goed, toch?

Zeker, het is een goede manier om bij je doelgroep in beeld te komen. Echter zegt het terug volgen niet automatisch dat ze ook wat van je willen. Daarnaast ziet het er een beetje twijfelachtig uit als je de helft van de tijd een groot aantal account volgt en dit vervolgens weer is teruggebracht naar een lager aantal. Tevens speelt de engagement rate ook mee. Dit is de verhouding tussen je volgers en de interactie op je foto’s. Heb je 5.000 volgers en altijd maar 50 likes op je foto? Dat is al een beetje verdacht. Een engagement rate van zo’n 5% of hoger wordt over het algemeen als goed gezien. Bij 5.000 volgers zou je dus een rate van 5% hebben bij 250 likes op een foto. Hier vind je trouwens meer informatie over engagement score en hoe jij die kunt berekenen.

Instagram is niet gek

Instagram laat zich niet ‘hacken’. Twee dingen waar Instagram niet van houdt zijn growth hacking tools/automatiseringstools en een hoge ontvolg-ratio. Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn:

  • Engagement
    Hoe populair zijn je posts? Dit wordt gemeten aan de hand van likes & comments, maar ook bereik en het aantal mensen dat vanuit jouw post jouw profiel bezoekt. Die statistieken kun je overigens alleen inzien met een bedrijfsaccount (geschikt voor bedrijven) of creator account (voornamelijk geïntroduceerd voor influencers, maar dus ook bruikbaar als je het leuk vindt om je statistieken in te zien zonder dat je contactgegevens en een ‘titel’ op je profiel moet tonen.
  • Relevantie
    De soorten content waarmee je interactie hebt gehad. Heb je vaak likes of comments gegeven op fashion posts? Dan krijg jij in jouw ‘verkennen’ overzicht vaker fashion posts te zien. Andersom werkt dit ook zo. Reageren er vaak mensen op jouw posts die ook veel interactie vertonen met fashion posts, kom jij ook bij deze mensen vaker in hun ‘verkennen’ terecht. Op deze manier zorgt Instagram voor relevantie. Alles wat jij te zien krijgt is waar jij naar zoekt op dit platform.
  • Relaties
    De accounts waarmee je regelmatig interactie hebt. Reageer jij vaak op posts van die ene persoon, dan zal een nieuwe post van deze persoon ook altijd bovenaan in jouw tijdlijn verschijnen. Andersom werkt dit uiteraard ook weer precies zo.
  • Timeline
    Hoe recent is je post? Ondanks dat het Instagram algoritme niet altijd uitgaat van chronologische volgorde, is het wel aannemelijk dat jouw post van vandaag eerder bovenaan iemands tijdlijn verschijnt dan jouw post van een week geleden.
  • Profile searches
    De accounts die je vaak bezoekt. Zoek je vaak iemand op die je om wat voor reden dan ook niet volgt? Dan verschijnt deze persoon ook wat vaker in jouw ‘verkennen’ tabje.
  • Tijd
    Het aantal mensen dat de tijd heeft genomen om je post te bekijken/lezen. Er is een verschil tussen iemand die snel doorscrolt na het zien van jouw post en iemand die de tijd neemt om je beschrijving te lezen. Instagram meet dit en aan de hand daarvan wordt de relevantie van jouw bericht weer bepaald.

Moraal van het verhaal

Zie jij het gebruiken van een Instagram growth hacking tool wel zitten? Niemand die je tegenhoudt. Echter raad ik je aan om voor groei toch meer te focussen om het interactie gedeelte. Zorg dat je content leuk, informatief en relevant is voor de doelgroep die je wilt bereiken. Reageer ook eens op posts van mensen in jouw doelgroep of ga het gesprek met ze aan. Laat zien dat er een persoon achter jouw (bedrijfs)account zit, dan komt die interactie vanzelf wel! En onthoud: Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. So no growth hacking tools for me.

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
× Hi! Kan ik je helpen?