Wordpress webdesigner

14 interessante Instagram statistieken

Ik heb laatst dus de hele feed leeggetrokken van mijn persoonlijke Instagram account. Wanneer ik ernaar keek, kreeg ik geen tevreden gevoel. Het was allemaal niet zo consistent qua kleurstijlen enzo. Weg met die ellende. De bezem erdoorheen. Ja, zo zie je maar dat Instagram het hoofd op hol kan laten slaan. Een feed die niet consistent is, het algoritme dat continu verandert, proeven om likes niet meer te laten zien in de toekomst en ga zo maar door. Toch blijft het het platform waar ik plezier, kennis (ja, echt) en inspiratie uit haal. Daarom vind ik de statistieken van dit platform ook zo interessant. Lees maar eens mee..

Demografie Instagram gebruikers

Wist je dat..

  • Instagram wel 1 miljard gebruikers telt die maandelijks actief zijn en meer dan 500 miljoen daarvan dagelijks?
  • De verdeling man/vrouw hierin ongeveer gelijk is?
  • 71% van de gebruikers onder de 35 jaar is?
  • Gebruikers gemiddeld 53 minuten per dag spenderen op dit platform?

Instagram gebruik

Wist je dat..

  • 500 miljoen accounts stories dagelijks gebruiken?
  • Posts met een locatie zorgen voor 79% meer interactie?
  • Alle Instagrammers bij elkaar dagelijks 4,2 miljard likes per dag uitdelen?
  • Posts met minstens 1 hashtag zorgen voor 12,6% meer interactie?

Voor bedrijven

Wist je dat..

  • De interactie met bedrijven op Instagram hoger is dan op elk ander sociaal platform?
  • Er meer dan 25 miljoen bedrijfsaccounts zijn?
  • 80% van de gebruikers een bedrijf volgt?
  • 83% van de gebruikers nieuwe producten of diensten ontdekt op ’the gram’?
  • Meer dan 30% van de gebruikers iets via Instagram hebben gekocht met hun mobiele telefoon?
  • Gesponsorde video’s 3x meer reacties krijgen dan gesponsorde foto’s?

Zo zie je maar weer, Instagram is zeker geen waardeloos platform, ondanks dat het kan fucken met je mind. Zolang je een inzicht hebt in de dingen die je juist vooruit helpen op Instagram, kan dit platform goed en tactisch worden ingezet. De makers van het platform zullen altijd bezig blijven met het aanpassen van het algoritme en als je het mij vraagt moeten ze ook wel. Het is tenslotte een platform dat gratis gebruikt kan worden. Toch zitten er mensen achter die ook betaald moeten worden. Om dit te kunnen doen moeten er dus accounts zijn die adverteren, want dat levert geld op. Een laag bereik en weinig interactie zet mensen er toe aan om te adverteren om toch in de feed van hun doelgroep te komen. Hoppa, doel bereikt!

Wil je meer weten over hoe jij Instagram zou kunnen gebruiken? Ik help er graag mee!

Instagram engagement score

Oh ja, voordat ik het vergeet. Check af en toe je engagement score eens. Er zijn verschillende tools waarop je dit kunt doen. Ik gebruik Phlanx. Je vult hier je username in en ziet vervolgens wat jouw score is. Hieronder zie je de score van zowel mijn persoonlijke Instagram account als mijn bedrijfsaccount. Allebei prima scores. Grappig is dat je je score kunt vergelijken met die van celebrities met een hoog volgersaantal. Zo zie je maar dat volgers niet altijd alles zeggen, kijkende naar de score van Kim K en mijn persoonlijke score.

Volgers en likes

Laat je sowieso nooit leiden door volgers of likes, maar juist door interactie, want daar ga je uiteindelijk het meeste uit halen. Zo zijn er bijvoorbeeld tal van zogenoemde growth hacking tools om je Instagram organisch te laten groeien. Tenminste, zo noemen ze het. Het klopt ook wel, maar het blijft een omslachtige manier van volgers verkrijgen. Mijn mening is dat je er ver vandaan moet blijven.

instagram engagement

Ik hoop dat jij alles rondom Instagram net zo interessant vind als ik. Ook ben ik wel benieuwd naar jouw engagement score. Let me know!

Deel deze blogpost