Heb jij een bedrijf waarbij je fysiek mensen ontvangt? Daarmee bedoel ik: komen mensen naar jou toe voor je product of dienst? Dan is lokale SEO heel belangrijk!
Eerst even kort over SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie. Nog simpeler: je website optimaliseren voor zoekmachines.
Bij lokale SEO gaat het om het optimaliseren van je website voor meer zichtbaarheid in zoekmachines bij mensen in jouw buurt. Stel dat jij een fysiotherapeut bent in Den Haag, dan is het handig dat mensen in en om Den Haag jou kunnen vinden. Nu zal jij niet de enige fysiotherapeut zijn in Den Haag (als dat wel zo was, had je het zo druk en waarschijnlijk geen zoekmachines nodig), dus er is wel wat concurrentie online. Daarom is het geen overbodige luxe om wat meer aandacht te besteden aan je lokale SEO.
Hoe werkt lokale SEO?
Lokale SEO werkt in principe hetzelfde als ‘normale’ SEO, maar er zijn een aantal dingen die je anders doet:
Lokale zoekwoorden
Met lokale zoekwoorden richt je je op waar je gevestigd bent. In het geval van het fysio-voorbeeld is dat “Fysiotherapeut Den Haag”. Optimaliseer bijvoorbeeld je homepagina op dit zoekwoord. Hoe je dit doet? Daar lees je hier meer over.
Google Mijn Bedrijf
Met Google Mijn Bedrijf maak je gratis een bedrijfsprofiel aan met je bedrijfsgegevens. Zo wordt je bedrijf automatisch opgenomen in de lokale zoekresultaten én Google Maps. Wanneer iemand zoekt op jouw bedrijf, poppen direct je bedrijfsgegevens op in Google. Je bedrijfsnaam, adres en knoppen naar je website, telefoonnummer en dus ook de route in Google Maps. Handig, hé? En nog gratis ook. Zorg ervoor dat je bedrijfsprofiel zo veel mogelijk gevuld is voor het beste resultaat.
Tegenwoordig is je locatie gemakkelijk te bepalen via je smartphone. Google pikt dit dus ook op. Stel dat je in Den Haag bent en je zoekt op ‘fysiotherapeut’, krijg je waarschijnlijk een aantal fysiotherapeuten in Den Haag te zien onder het kopje ‘plaatsen’. Google denkt namelijk direct: “Waarschijnlijk zoek je een fysiotherapeut in de buurt”. Zo slim is de zoekmachine dus!
Reviews
Als je een Google Mijn Bedrijf profiel hebt, kun je reviews ontvangen. Niet alleen dragen ze bij aan social proof (het ‘bewijs’ dat jij goed bent in wat je doet), maar ook aan lokale SEO. Google gebruikt reviews namelijk om de betrouwbaarheid en relevantie van je bedrijf te bepalen. Focus je daarom zeker op het verkrijgen van reviews van je klanten én reageer ook op hun reviews. Dit hoeft niet uitgebreid te zijn. Geef ze bijv. een bedankje. Let op: nep-reviews worden door Google afgestraft, dus blijf hier liever ver vandaan.
Als jij minstens één van de bovenstaande dingen nog niet op orde hebt, is er werk aan de winkel. Is dit allemaal een beetje abracadabra voor jou? Dat snap ik ook! Ik help je er graag mee. Mail me op hello@crowncreaties.nl of geef een appje of belletje naar 06-18608036.