Je hebt een mooie website of gaat een website (laten) bouwen. Het doel is natuurlijk meer website conversie, oftewel: dat je website klanten oplevert. Klanten komen helaas niet zomaar aanwaaien op je website, maar je kunt ze wel een handje helpen om jou te vinden. Dat leg ik je hier uit. Als ze je website dan eenmaal gevonden hebben, wil je dat ze overtuigd zijn van jouw aanbod en het zo makkelijk mogelijk maken om daar op in te gaan. Deze dingen kun je doen:
Cut. The. Crap.
Juist. Laat onzin achterwege. Daarmee bedoel ik: laat alle overbodige informatie uit je website. Mensen houden niet van veel lezen. Ze willen direct lezen wat je te bieden hebt en welk probleem je voor ze oplost. Triggert dat ze? Dan nemen ze contact met je op en kun je later alsnog de overige info delen, mits deze relevant is.
En nu denk je misschien: maar tekst is toch goed voor SEO? Zeker. Als het een blog is. De pagina’s op je website die gaan over je aanbod moeten duidelijk, kort en bondig zijn. Je kunt alsnog een goede positie op Google behalen met het zoekwoord van jouw aanbod.
Het kort houden geldt ook voor je contactformulieren. Vraag alleen de nodige info, de rest komt later wel. Heel veel invulvelden schrikken je ideale klant af en daardoor haakt deze misschien ook wel helemaal af van je aanbod. Zonde!
Google Reviews
Jij bent super goed in wat je doet. Anderen hebben dat al ervaren. Vraag hen om Google Reviews en koppel deze aan je website. Mensen gaan lekker op reviews. Als ze lezen dat anderen super tevreden met jou zijn, geeft dat een gevoel dat dat dan wel zo zal zijn. Social proof noemen we dat. Go get those reviews. Een extra voordeel aan Google Reviews: ze tellen mee in de Google ranking en zijn dus goed voor je SEO. Win-win!
Call to actions
Een call to action is letterlijk een uitroep tot actie. ‘Bestel nu’, ‘Vraag direct een vrijblijvend adviesgesprek aan’, ‘Download mijn gratis e-book’. Dit zijn allemaal voorbeelden van call to actions. Ze vragen je websitebezoeker om een handeling uit te voeren richting jouw aanbod. Ze zijn vaak verwerkt in de website als een knop. Dit valt lekker op.
Kleuren hebben ook invloed op het effect van een CTA knop. Zo wordt oranje bijvoorbeeld de perfecte CTA-kleur genoemd. Is iets psychologisch. Het moet overigens wel bij de rest van je design passen, anders kan het weer chaotisch ogen. Volg je het nog?
Persoonlijkheid
Mensen doen graag zaken met mensen. Jij bent een mens (toch?). Jouw ideale klant is een mens. Los van jouw aanbod is jouw persoonlijkheid erg belangrijk. Ik werk niet graag samen met iemand waarmee ik geen goede klik heb. Als de klik er niet is op persoonlijk vlak, is de klik met mijn webdesign of teksten er waarschijnlijk ook niet.
Laat dus zien wie je bent. De makkelijkste en meest voor de hand liggende manier om dit te doen is met foto’s. Naast sprekende foto’s van jezelf is tekst ook veelzeggend. Ga je met een gezonde dosis humor door het leven? Laat dit terugkomen in je website teksten, ongeacht in welke branche je werkzaam bent. Die persoon met humor is wie je bent en waar jouw ideale klant zaken mee wil doen.
Zie je? De stappen naar meer website conversie is geen rocket science. Deze tips zijn natuurlijk geen magische pil, aangezien je aanbod ook een grote rol speelt. Er vanuitgaande dat je aanbod on point is, kun je door het toepassen van bovenstaande tips zeker winst behalen!
Hulp nodig? Let me know!