SEO

Ofwel Search Engine Optimization, is het optimaliseren van een website door het verbeteren van verschillende interne en externe factoren om bezoeken vanuit zoekmachines naar de website te verhogen. 

SEO-strategie

Een hoge positie in de zoekmachine is essentieel wanneer je meer relevante websitebezoekers naar je website wilt hebben. Een juiste SEO-strategie zal jouw website laten stijgen in zoekmachines met als resultaat meer organisch verkeer naar je website. De positie van je website wordt bepaald door een aantal factoren, waaronder het algoritme van zoekmachines. Het vervelende hieraan is dat zoekmachines, met name Google, dit algoritme sterk geheim houden en steeds aanpassingen doen. Dit zorgt ervoor dat SEO-technieken steeds onder de loep genomen moeten worden.

Content, backlinks en techniek

SEO bestaat eigenlijk uit 3 factoren, namelijk content, backlinks en techniek. Content is bijvoorbeeld in de vorm van blogs, daarover lees je hier meer. Backlinks zijn links naar jouw website, geplaatst op een andere website. Stel dat het AD een link naar jouw website plaatst in een artikel, is dat heel goed voor je SEO-score. Wordt een link naar jouw website geplaatst op een website die niet zo veel bezoekers krijgt? Dan draagt dat een stuk minder bij aan je SEO-score. Je kunt backlinks krijgen door een enorm shareable stuk content te creëren, dat vervolgens wordt opgepakt door bijvoorbeeld journalisten. Ook kun je denken aan het schrijven van gastblogs. Een stukje van jouw expertise op de website van een ander in hetzelfde of wellicht zelfs een ander vakgebied. 

De techniek van de website zit hem in zaken als opbouw, structuur en laadsnelheid. Wanneer de gebruiksvriendelijkheid van je website hoog is, zien zoekmachines dit ook. Kleine aanpassingen kunnen dus al het verschil maken. Sommige aanpassingen hebben niet direct invloed op de vindbaarheid, maar verhogen bijvoorbeeld wel de Click Through Rate (dat is de indicatie van de effectiviteit van bijvoorbeeld een link in een tekst), wat uiteindelijk weer goed is voor de positie in zoekmachines als Google.

Wanneer bovenstaande factoren goed worden ingezet, wordt de functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en logica van je website hoger en daarmee ook de positie van je website in zoekmachines.

Kortom, waarom een SEO-strategie?

  • Hogere posities in zoekmachines
  • Meer relevant verkeer naar je website
  • Meer conversies
  • Sterke basis en gestructureerde website
Is jouw website toe aan een SEO-scan of SEO-verbetering? Ik sta te popelen om je te helpen.