De top 10 Instagram trends voor 2021

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur en dat betekent zoals altijd dat er weer voorspeld wordt wat de Instagram trends voor het komende jaar zullen zijn. Ik neem je hier graag even in mee, zodat jij op deze trends kunt inspelen en jouw bedrijf op Instagram verder kan laten groeien!

1. Reels

Hier kunnen we eind 2020 niet omheen en in 2021 zal Reels nog meer gebruikt worden. Het lanceren van Reels is weer een slimme manier van Instagram om gebruikers langer op het platform te houden, want eerlijk is eerlijk, wanneer je door de Reels feed heen aan het scrollen bent vergeet je de tijd soms echt even.

Naar verwachting zal Reels net zo populair worden als de beroemde Chinese app TikTok. Een maand voordat Reels werd geïntroduceerd werd TikTok verboden in India. Inwoners van dit land hebben Reels daardoor meteen als alternatief omarmd en dat was ook te zien: de gemiddelde tijd dat Indiërs op Instagram spendeerde groeide met 3,5% sinds de lancering van Reels.

2. Stories

Ondanks dat stories al een aantal jaar geleden op Instagram verschenen, blijft dit een trend. Stories worden steeds weer vernieuwd door o.a. het toevoegen van effecten, filters, het aantal leuke gifjes en stickers dat maar blijft groeien. Bovendien zijn er een tijdje geleden veel leuke nieuwe lettertypen toegevoegd aan stories. Stories zijn en blijven een perfecte manier om te laten zien waar je op het moment mee bezig bent en gebruikers vinden dit vaak erg leuk om te zien.

3. Instagram Live

Door de wereldwijde lockdowns groeide het gebruik van Instagram Live. Mensen probeerden in plaats van in real life nu via Instagram Live hun doelgroep te bereiken en entertainen. Artiesten gingen massaal live om alsnog shows te kunnen geven aan fans. Daarnaast hebben mensen simpelweg behoefte aan sociale interactie en vinden dit terug in Instagram Live. In april was een stijging te zien van maar liefst 70% in het gebruik van Instagram Live. Zolang de COVID19 situatie nog gaande is, zal live gaan een trend blijven!

4. Instagram Shopping

Online shoppen is de afgelopen jaren enorm in populariteit gegroeid en met de huidige situatie nog meer. Instagram heeft laatst een update gedaan, waarna de shopping tab op de plek is komen te staan waar voorheen de notificaties werden getoond. Dit hebben zij natuurlijk niet voor niets zo gedaan.. Wederom is het uitbreiden van Instagram Shopping een goede tactiek om gebruikers zo lang mogelijk op het platform te houden. Bovendien stimuleert Instagram winkels hiermee om gebruik te maken van de mogelijkheden om producten via het platform te verkopen en te adverteren = geld in het laatje van Instagram. Maar liefst 70% van de shoppers gebruikt Instagram om nieuwe producten te ontdekken.

5. De Explore pagina

Op de Explore pagina vind je content die is gebaseerd op jouw interesses. Je vindt hier dus content van accounts waarvan Instagram denkt dat je ze leuk zal vinden, op basis van jouw activiteit op het platform. Heb je vaak interactie met fashion accounts, dan zal je vooral fashion accounts te zien krijgen in de Explore feed. Zo’n 50% van de Instagram gebruikers ontdekken maandelijks accounts via de Explore tab en dit zal naar verwachting in 2021 nog hoger worden!

6. Augmented reality filters

Je hebt ze vast wel gezien of gebruikt, de AR filters in Instagram stories. De filters zijn enorm populair onder gebruikers en het leuke is dat iedereen zo’n filter kan maken met Spark AR van Facebook. Naast de fun-filters, worden de filters ook functioneel gebruikt. Zo zijn er bijvoorbeeld bedrijven die een filter hebben gemaakt waarmee gebruikers een bepaald object in hun woonkamer kunnen plaatsen om te zien of het mooi staat. Grappig, he? De verwachting is dat AR zeker wordt doorgetrokken als Instagram trend in 2021!

7. Carousel posts

Sinds de lancering in 2017, worden Instagram carousel posts nog steeds veel gebruikt. Een carousel post is een post met meerdere foto’s. Soms kun je ook gewoon niet kiezen welke foto je graag post of is één vierkantje van 1000 x 1000 pixels niet genoeg om te delen wat je wilt delen. Super handig dus, die carousel functie!

8. Social cause

In kwartaal 3 van 2020 kwam Instagram met een feature die het mogelijk maakt om geld in te zamelen voor bestaande campagnes, zoals dit op Facebook al langer mogelijk is. De feature is in het leven geroepen door de pandemie en het gevolg daarop voor de economie met bedrijven die struggelen om rond te komen.

9. IGTV

De feature Instagram TV is al eventjes geleden gelanceerd, maar nadat Instagram aankondigde dat adverteren mogelijk zal worden in IGTV’s is de verwachting dat de populariteit toe zal nemen. Dit biedt een kans voor content creators om via IGTV ads een inkomen te genereren en voor merken om in beeld te komen. Content creators zouden via IGTV ads een zelfde percentage van het advertentie-inkomen ontvangen als op YouTube. Instagram zou dus zomaar een concurrent van YouTube kunnen worden in 2021.

10. Influencers

Net als dit jaar zullen influencers ook in 2021 weer worden ingezet door merken om hun producten te promoten. Het is een relatief goedkope manier om veel mensen in een bepaalde doelgroep te bereiken en biedt tevens de mogelijkheid om foto’s te ontvangen die je weer kunt gebruiken als content.

Zo, dat waren de Instagram trends voor 2021! Als je deze trends vroegtijdig gebruikt ben je zeker een stapje voor op jouw concurrenten. Ik schreef trouwens ook een blog over het algoritme van Instagram, als je deze onder de knie hebt kan het helemaal niet meer misgaan met jouw Insta-strategie!

 

 

Deel deze blogpost

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on pinterest
× Hi! Kan ik je helpen?