Influencers, eat your heart out. UGC is waar het nu om draait. Watte? UGC staat voor User Generated Content. Anders gezegd: content gemaakt door gebruikers. Gewone mensen. Dit soort content is waardevol voor bedrijven omdat het authentiek, geloofwaardig en betrouwbaar is. Mensen zijn eerder geneigd om de mening van andere gebruikers te vertrouwen dan die van een bedrijf of merk zelf.
User Generated Content creators, de nieuwe influencers?
Het concept influencer is inmiddels al bekend en zelfs geaccepteerd. Echter weet je bij dit soort content vaak direct dat de influencer betaald wordt om het te maken en te posten. Dit neemt de geloofwaardigheid weg. Bovendien zijn veel influencers geen marketingstrategen en komen ze vaak goed weg met het maken van slechts een mooi fotootje. Verkoopt dat? Soms wel. Als je kleding verkoopt kun je prima influencers inzetten, als je het mij vraagt. Ze hebben een groot bereik en doordat ze veelal knap zijn staat alles ze wel. And that sells.
Verkoop je een product dat een probleem oplost, zoals – ik noem maar even wat – een staafmixer? Dan heb je, behalve bereik, niet zo veel aan een fotootje in de feed of stories van een influencer. Jouw doelgroep moet weten waarom zij jouw staafmixer nodig hebben. Wat is hun probleem en hoe lost jouw staafmixer dat op? Waarom moet iemand jouw staafmixer direct kopen?
Daarvoor is er de UGC Creator. Hier zijn wat voordelen van User Generated Content t.o.v. merkcontent en influencer content:
Authentiek
UGC is authentieker dan branded content en influencer content omdat het afkomstig is van ‘echte’ mensen in plaats van merken of influencers (niet dat dit geen echte mensen zijn, maar wat bedoeld wordt is: meer doorsnee). Mensen vertrouwen eerder op de mening van andere gebruikers van een product dan op wat een merk of influencer zegt.
Kostenbesparend
UGC is een kostenbesparende manier zijn om content te creëren, omdat de UGC creator al het werk op zich neemt tegen een schappelijk bedrag. Je hoeft hiervoor geen extern bedrijf of andere partijen in te huren of in dienst te hebben, je bent geen uren tijd kwijt aan het bedenken van concepten, etc.
Hogere betrokkenheid
UGC leidt tot hogere betrokkenheid bij de doelgroep, omdat UGC creators zichzelf vertegenwoordigen en hun echte mening delen, wat leidt tot meer interactie van andere gebruikers.
Meerdere perspectieven
UGC geeft meerdere perspectieven op een product of dienst, in tegenstelling tot merkcontent en influencer content, die vaak beperkt zijn tot de visie van het merk of de influencer. Ook denkt een UGC creator vaak creatief mee en komt tot ideeën die je als merk zelf niet zo snel bedenkt.
Kortom, heb je een tof product? Start het liefst vandaag nog met het inzetten van User Generated Content voor meer conversie. En je hoeft helemaal niet ver te zoeken. Je bent al aan het juiste adres. Bekijk hier mijn UGC portfolio voor een impressie van de bedrijven die ik al hielp aan meer conversie.