Viral gaan met Instagram reels

Viral gaan met Instagram reels

Het is een beetje haat-liefde. Ik wil minder schermtijd, maar wel altijd inspiratie opdoen voor van alles en nog wat. En dat doe ik eigenlijk het meest door content van andere creatievelingen te bekijken. Reels onder andere. Het is natuurlijk eigenlijk net TikTok, maar dan op Instagram. 

Oké, of je nu een bedrijf hebt of gewoon op je persoonlijke account heel graag voor virale reels wilt gaan maakt niet uit. Het is in alle gevallen een logische gedachte dat je wilt dat anderen zien wat voor leuke of interessante content jij in je reels wilt laten zien. Je hebt er veel moeite in gestopt en dat mag ook gezien worden. So let’s get to the point:

Tips voor viral reels

  1. Kies een trending audio
    Als je veel in de reels tab scrollt, kun je wel een beetje doorkrijgen welke audio’s trending zijn op het moment. Mijn tactiek is altijd: direct opslaan wat je leuk vindt en wat je bruikbaar lijkt. Soms sla ik alleen een audio op en soms de hele video, het hangt er een beetje vanaf wat de insteek van de video is. In sommige gevallen vind ik het concept van een video ook interessant, dus wil ik die behouden. Opslaan is heel simpel. Je klikt op de audio > audio opslaan. In het geval van een bedrijfsaccount kan het wel eens voorkomen dat je sommige audio niet mag gebruiken. Wat je dan zou kunnen doen is je profiel omzetten naar ondernemer. Dat doe je zo:
  • Ga naar bewerken (de knop onder je bio)
  • Klik op categorie
  • Selecteer ‘ondernemer’

Tada! Kind kan de was doen. Terug naar de trending audio. Je kunt namelijk ook zien of een audio trending is wanneer je op de audio klikt. Onder de titel van de audio staat aangegeven hoeveel reels er al mee gemaakt zijn.

Staar je ook weer niet blind op hoe trending een audio is, het moet natuurlijk altijd passen bij de video die je gaat plaatsen en bij jou als persoon/bedrijf. 

  1. Speel in op content trends
    Naast trending audio zijn er ook altijd content trends. Vaak gaan deze wel hand in hand met een bepaalde audio, maar niet altijd. Je kunt natuurlijk altijd je eigen draai geven aan een trend. Instagram heeft zelf iets handigs in het leven geroepen voor reel-addicts, namelijk het wekelijkse Reels Trend Report. Deze kun je hier checken.
  2. Hergebruik thema’s, stijlen en muziek
    Als je merkt dat iets goed werkt, kan het lonen om in dat straatje te blijven zitten. Probeer meer reels te creëren in diezelfde categorie/stijl en wellicht zelfs met dezelfde audio. Het is geen garantie dat het net zo goed werkt, maar dat is een kwestie van testen. Je krijgt naar verloop van tijd vanzelf door wat goed werkt en wat niet. Op die manier kun je steeds beter inspelen op het algoritme.
  3. Deel reels in je profielraster
    Door je reels ook in je profielraster te delen, verschijnen ze na het plaatsen ook automatisch in de Instagram feed van je volgers. Als je dit niet doet, zien veel van je volgers je reels niet. Zeker niet als zij zelf niet actief kijken in het reels tabje. Het mooie is dat je zelf niets hoeft te doen, de optie ‘weergeven in profielraster’ staat automatisch aangevinkt. Wat ik wel altijd doe, is na ongeveer een dagje de reels weer uit het profielraster verwijderen. Dit doe je in je feed door op de drie bolletjes bovenin te klikken en te kiezen voor ‘verwijderen uit profielraster’. De reden dat ik dit doe is dat de levensduur in de feed dan voorbij is en de reels vaak een beetje rommelig in de feed staan.
  4. Deel reels in je stories
    Dit is heel easy en heel effectief. Elke persoon die de reels via jouw story bekijkt telt als een view. Extra bijkomstigheid is dat ze kunnen doorklikken naar de reel en hem bekijken en wellicht liken, erop reageren of opslaan.

TikTok vs Reels

Op dit moment ben ik even bezig met een experiment. Ik heb een TikTok geplaatst die erg lekker gaat. Dezelfde video met dezelfde sound heb ik nu ook op Instagram geplaatst om te kijken of het effect hetzelfde is. Ergens vermoed ik van niet, but we’ll see. 

Edit: Het is nu een aantal dagen verder en zoals ik al dacht doet mijn reel (3500 views, 119 likes) het minder goed dan mijn TikTok (13k views, 497 likes, 86 saves). Nog steeds wel beter dan verwacht overigens, hoor. Ik denk dat er simpelweg veel meer mensen actief zijn op TikTok dan op Instagram reels en dat dat de grootste verklaring is voor het verschil. Laat je hierdoor echter niet tegenhouden! Er is namelijk wel een verschil in doelgroep op de twee platformen. 

Wist je trouwens dat reels sinds kort 90 seconden mogen duren? Woohoo!

Deel deze blogpost