Keywords (zoekwoorden) en SEO worden vaak in één adem genoemd. In zoekwoordenland wordt echter een onderscheid gemaakt, namelijk tussen shorttail en longtail keywords. Een shorttail keyword bestaat uit 1 zoekwoord, bijvoorbeeld: webdesign. Longtail keywords bestaan uit 3 of meerdere woorden en vormen samen het zoekwoord, bijvoorbeeld: website laten maken Westland.
Google en zoekwoorden
Zoekmachine Google heeft maar één doel: bezoekers de juiste informatie tonen. Als mijn aanbod ‘websites maken voor mensen in Westland’ is, moeten deze Westlanders mij kunnen vinden. Als zij ‘website laten maken in Westland’ intypen in Google en Google toont hen direct mijn website, is de zoekopdracht geslaagd.
Doet Google dit helemaal uit zichzelf voor jou? Nee, niet helemaal. Je moet Google een handje helpen. Onder andere door Google te laten weten waar jouw website over gaat. In het geval van het voorbeeld is dat dus ‘website laten maken Westland’. Dat wordt dan ook het te gebruiken zoekwoord. Je website verder optimaliseren voor SEO? Lees deze tips!
Shorttail keywords vs. longtail keywords
Als ik zoek naar het maandelijkse zoekvolume op het zoekwoord ‘webdesign’ in Nederland, krijg ik 5400 met een moeilijkheidsgraad van 66. Dat is best veel. Dat betekent dat er veel op gezocht wordt en er veel concurrentie is op dit zoekwoord. Is het dan verstandig voor mij om me te focussen op dit zoekwoord? Nee. De kans dat ik er een pagina 1 positie mee behaal, is vrij klein.
De zoekterm ‘website laten maken Westland’ heeft een zoekvolume van 40 per maand. Dat is een stuk minder, maar genoeg voor mij. Als ik met dit longtail keyword een pagina 1 positie behaal, kan dat me 40 potentiële klanten per maand opleveren. Ik kan je vertellen: ik kan geen 40 klanten per maand kwijt. Voor mij als webdesigner is een zoekvolume van 40 op deze term dus ruim voldoende.
Hoe bepaal je de te gebruiken zoekwoorden?
Allereerst is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Welk aspect van jouw aanbod trekt hen aan? Als je begrijpt waar je doelgroep naar op zoek is, kun je gerichter de te gebruiken zoekwoorden bepalen.
Daarnaast is het belangrijk om specifiek te zijn. Om verder te gaan op het voorbeeld: Ik zou kunnen kiezen voor ‘website laten maken’. Dit dekt prima de lading, maar heeft een zoekvolume van 6600 per maand. Veel concurrentie. Daarom kies ik voor ‘website laten maken Westland’. Door ‘Westland’ toe te voegen specificeer ik de zoekterm naar locatie. Dit hoeft in principe niet, omdat ik heel Nederland kan bedienen met mijn aanbod. Toch zal het mij waarschijnlijk meer websitebezoeken (en mogelijk nieuwe klanten) opleveren, omdat ik met deze term gemakkelijk een hogere positie behaal.
De tools voor zoekwoorden onderzoek
Je vraagt je wellicht af hoe ik bij die zoekvolumes kom. Dat snap ik. Die verzin ik uiteraard niet. Ik gebruik hiervoor de (betaalde) tool SERanking. Het kan echter ook gratis, namelijk met de Zoekwoordplanner van Google.
Longtail keywords verwerken
Oké, je hebt je zoekwoord bepaald. Nu nog verwerken op de juiste plekken.
- Paginatitel (de titel van je websitepagina)
- Slug (de url van je websitepagina)
- In je tekst (NIET. TE. VEEL. En zorg ervoor dat het natuurlijk wegleest in je verhaal)
- Headings (de koppen in je tekst)
- Afbeelding(en) (alt-tekst van de afbeelding(en) in je tekst en de hoofdafbeelding van de pagina)
- Metatitel (dit is de SEO-titel)
- Meta-omschrijving (dit is de SEO-omschrijving)
Dit lijkt overwhelming, maar het valt gelukkig best mee. Het kost je tenslotte eventjes werk om er vervolgens lang plezier van te hebben. Vind je het toch lastig hoe dit allemaal werkt of weet je niet welke shorttail of longtail keywords je moet gebruiken? Of wil je het schrijven van SEO-teksten volledig uit handen geven? Stuur mij een mailtje, dan kijken we er samen naar!