Waaraan voldoet een goede website?
Om van een ‘goede’ website te spreken, moet deze aan verschillende zaken voldoen. Ik zet ze voor je op een rijtje:
Vindbaarheid
Eén van de allerbelangrijkste is de vindbaarheid. Als jij een geweldig product of dienst aanbiedt, wil je toch dat anderen dat ontdekken?
Gebruiksvriendelijkheid
De aandachtspanne van de mens wordt steeds korter. Geduld is dan ook ver te zoeken. Laad jouw website langzaam of is ‘ie onoverzichtelijk? Dan haken bezoekers (potentiële klanten) sneller af.
Relevantie en waarde
Iemand die op jouw website terecht is gekomen, heeft waarschijnlijk behoefte aan jouw product of dienst. Zorg dat het duidelijk is wat je precies te bieden hebt en hoe dit een oplossing is voor iemands probleem.
Betrouwbaarheid
Zorg voor een betrouwbare en professionele website die continue up to date is. Dit zorgt voor vertrouwen.
Inhoud
Met een goede website ben je de klant al een stapje voor. De manier waarop jouw site is vormgegeven in combinatie met de inhoud, laat een bezoeker de volgende stap zetten.
9 belangrijke zaken bij het maken van een website
Smaken verschillen
Over smaak valt te twisten. Natuurlijk wil je allemaal een zo uniek mogelijke website die onderscheidend is van anderen, a.k.a. jouw concurrenten. Echter is het niet voor niets dat veel websites overeenkomsten hebben. Dit betekent dat bepaalde elementen nou eenmaal voor de beste resultaten zorgen. Toch aan de slag met een gewaagder project? Test dan ook of dit daadwerkelijk de resultaten oplevert die je zou willen zien.
Behoeften zijn er om bevredigd te worden
Jouw website is er om te laten zien wat je te bieden hebt. Het is dus oh zo belangrijk om de behoefte van je bezoeker centraal te stellen. Welke behoefte is er en hoe bevredigen jouw producten of diensten deze? Dat moet voorop staan. Daarna mag je het hebben over iets minder belangrijke zaken, bijvoorbeeld hoe lekker jullie koffie wel niet is (tenzij je natuurlijk koffiebonen verkoopt, dan is dat de hoofdboodschap).
Call to action
Letterlijk: oproepen tot actie. Waar wil je je bezoekers uiteindelijk hebben? Moeten zij zich inschrijven voor een nieuwsbrief, contact opnemen, je volgen op social media of meteen een aankoop doen? Zorg dat de volgende stap al gemakkelijk wordt gemaakt voor je bezoeker door middel van een call to action. Plaats deze bijv. na je aanbod en maak het wat laagdrempeliger, dan is de kans op klikken een stuk hoger.
De draad kwijt zijn
Je bezoekers willen snel een duidelijk beeld hebben van jouw producten of diensten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat zij hiervoor eerst heel jouw website ondersteboven moeten keren. Je kunt er namelijk vergif op innemen dat ze dat niet gaan doen en dus ook niet terechtkomen waar jij wilt. Bovendien is de structuur van je website belangrijk voor de vindbaarheid in Google.
Testen en bijschaven
Blijkt je website toch niet voor voldoende conversie te zorgen? Kijk waar het aan ligt. Dit doe je met behulp van een statistieken tool, bijvoorbeeld Google Analytics. Wanneer deze tool goed is ingesteld, krijg je een goed beeld van het gedrag van de bezoekers op jouw website. Aan de hand hiervan stel je vast waar bezoekers afhaken. Vervolgens stel je een plan op hoe je ervoor zorgt dat bezoekers wél doen wat jij wilt dat ze doen.
Spreek duidelijke taal
Hiermee bedoel ik dat je geen termen moet gebruiken die jouw doelgroep niet kent. Jij kunt je product of dienst nog zo’n leuke naam geven, als er niet op gezocht wordt, word je ook niet gevonden. Spreek de taal van je doelgroep door zoekwoorden onderzoek te doen. Waar zoekt je doelgroep op? Zorg dat je die termen verwerkt in je website.
Je bezoeker afschrikken
Wil je jouw bezoeker in één oogopslag de belangrijkste zaken, nieuwtjes of kortingscodes in hun gezicht duwen met pop-ups? Think again. Dit komt nogal agressief over en schrikt je bezoekers af. Laat je bezoekers eerst rustig kennismaken met wat je te bieden hebt, voordat je een pop-up laat verschijnen. Een uitzondering op deze regel is de inmiddels wel bekende cookie pop-up.
Generale repetitie
Oftewel: test je website voordat deze live gaat. Werkt hij in Google Chrome net zo goed als in Internet Explorer? En hoe ziet hij eruit op een telefoonscherm? Doen je formulieren het en zijn je dode links eruit? (Dode links? WHAATTT? Dit zijn links van pagina’s die je verwijderd hebt. Deze links kunnen nog steeds ergens rondzwerven). Het is belangrijk om je website te blijven testen, ook na het publiceren van een nieuwe pagina of het doen van een update.
Je website is nooit af
Hier hoef je niet meteen moe van te worden, want het klinkt erger dan het is. Natuurlijk is je website af wanneer hij gelanceerd wordt. Echter zal er altijd verbeterd en aangevuld moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan een uitbreiding van je producten of diensten, blogposts of toevoegingen aan je portfolio.
Je eigen website maken, bijvoorbeeld in WordPress, is superleuk, maar zoals je kunt lezen brengt het toch wel wat lastige zaken met zich mee. Doe het dus alleen als je er tijd voor hebt en denkt je er goed in te kunnen verdiepen. Zo voorkom je dat je uiteindelijk klanten misloopt omdat het allemaal niet naar behoren werkt. In dat geval kun je je WordPress website beter laten maken door een professional.